Moest je onder een steen hebben geleefd, het voorbije weekend staat in de geschiedenisboeken van Tesla geschreven, want de Amerikaanse constructeur haalde met grote grandeur het doek van de uiteindelijke Model 3, technische details incluis. Wat je moet weten over jouw volgende elektrische sedan?
Jep, dat las je goed, 'jouw' volgende sedan. Want tot merken zoals Volkswagen en Volvo op de proppen komen met hun rivalen gaat deze Amerikaan verkopen als zoete koekjes. Niet dat we nu even met de natte vinger in de lucht aan te zwaaien zijn, de cijfers liegen er niet om, want al een half miljoen klanten verwachten er eentje tegen eind 2018. En de pre-orders, die rollen dag na dag vlotjes binnen. Wat er zo 'magisch' aan deze Model 3 is?
1: Voor Jan en ik
Tesla had zichzelf het doel vooropgesteld om de eerste betaalbare, elektrische en wereldwijde massaproductiewagen te creëren. Ietwat Amerikaans ego natuurlijk, want merken zoals Renault en Nissan hebben ook al de Zoë en Leaf in de stal staan natuurlijk. Al begrijpen we ergens hun gedachtegoed, want deze Model 3 moet mensen die geilden op een Model S de kans geven om ook elektrische te rijden.
2: Kleiner maar ruimer dan je A4
Een kleine Model S dus, deze Model 3, maar hoe klein? Wel, met z'n lengte van 4,6 meter is hij iets korter dan een Audi A4 Berline. Daartegen wel iets breder (1.85 m) en iets hoger (1.44 m). Al zal vooral de wielbasis voor een ruimteboost zorgen. Die meet 2.87 meter en steekt zo'n A4 de loef af met 5 centimeter. Klinkt niet veel maar in interieurland is dat vaak een godsgeschenk.
3: Pluimpje
Dik 2 ton weegt het gerief dat Tesla momenteel in haar stal heeft staan. De Model 3 moest dat overgewicht wat aftrainen. Het resultaat? Afhankelijk van de uitvoering tussen de 1.6 en 1.7 ton op de weegschaal. Natuurlijk nog steeds een meergewicht ten opzichte van zijn 'gewone' rivalen. Te verklaren door het gewicht van de batterijen uiteraard.
4: De batterijen
De fundamenten van elke elektrische wagen natuurlijk. Panasonic bouwt de cellen en Tesla verpakt ze in modules voor de Model 3. Die krijgt trouwens een compleet nieuwe generatie batterijen onder de kap. Meteen ook de meest 'energiedichte' batterijen ooit gecreëerd. Niet alleen dat, door de massaproductie zou de kost eveneens moeten dalen met 35%. Wat deels kan verklaren hoe Tesla de Model 3 zo "goedkoop" in de markt kan zetten.
5: Maar de range!
Oké oké, jullie willen natuurlijk de range weten. Wel, het basismodel moet 350 kilometer op de testcyclus kunnen zetten dankzij 50 kWh. Klinkt dat wat eng, dan is er een optie voor een groter accupakket (75 kWh) dat het geheel richting 500 kilometer tilt. Cijfer die - als we Tesla-eigenaars moeten geloven - vaak in de praktijk ook haalbaar zijn met de Model S en Model X. Laat ons echter realistisch over 300 tot 450 kilometer spreken.
6: Performance?
Hoe die batterijenkracht zich laat vertalen naar de openbare weg? Alvast via de achterwielen. Met een sprint naar de honderd van zo'n 5,6 seconden (5,1 voor de straffere variant) en een top van 210 km/u (225 voor straffere variant). Cijfers die je heus niet zal halen met je huidige dieselleasesedan.
7: Kaal baasje?
Nou, moeten we de eerste info geloven is het verre van een kale Duits in standaardtrim. Met een achteruitkijkcamera, LED-lichten rondom, duozone airco en het 15-duims aanraakscherm centraal als standaard. De lijst gaat echter nog uren verder met vaak kleine spullen waarvoor je extra duiten bij moet leggen in Duitsland. Denk aan een dimmende binnenspiegel, bandendruksysteem, etc. Een Premium-pakket rust de Model 3 nog uit met een opgewaardeerde stereo, verwarmde stoelen, getinte ramen, elektrische en verwarmde stoelen etc. Een pakket dat in Amerika zo'n 4.200 euro kost. Verwacht dus niet al te veel modellen zonder dit pakket.
8: Nog opties?
Buiten dat Premium-pakket en de eerder genoemde sterkere batterij ($9,000 in de VS) kan je ook nog geld neerleggen voor een andere lakkleur (uiteraard), 19-duims velgen (18 is standaard), Autopilot (5.000 dollar) en een daarop verder bouwende 'Full Self-Driving Capability ' van 3.000 dollar die de Model 3 klaar stoomt voor een toekomst waarin je niet zelf meer moet rijden.
9: Met garantie
Om leasingbedrijven helemaal te overtuigen stempelt Tesla een garantei van 4 jaar (80.000 km) op de Amerikaanse versie van de Model 3. De batterijen, die krijgen 8 jaar garantie (160.000 km). Verwacht wordt dat dit laatste ook naar Europa komt. Die vier jaar garantie, dat is nog even afwachten.
10: De prijs
Uiteraard zit iedereen al sinds de aankondiging van deze Model 3 te speculeren over de prijs. In de Verenigde Staten rolt hij alvast buiten voor 35.000 dollar (29.000 euro). Hoeveel daar bij gelapt wordt bij de oversteek naar Europa is nog niet duidelijk. In 2013 (!) sprak Tesla al met ons over deze Model 3 met een richtprijs van 35.000 euro. Mik dus op alles tussen 29.000 en 35.000 euro. Pal in het leasingsegment van de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 19 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 22 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 2 dagen geleden