Mazda MX-5 160 Edition: gelimiteerde Belg

mazda-mx-5-160-edition_02

Met de 24 uur van Zolder in het vooruitzicht ziet Mazda België een ideaal moment om een tot 160 stuks beperkte oplage van haar MX-5 te lanceren. Die krijgt zowat heel de optiecatalogus over zich gegoten en eigenaars mogen 'm meteen inrijden op Zolder. Niet tijdens de 24u, uiteraard.

Nee, geen MX-5 met turbo of extra paarden onder de kap. Waardoor de Japanner wat in hetzelfde bedje ziek is als de GT86. Want ook Toyota weerhoudt zich van varianten met meer pk's uit te brengen. Nu, eerlijk is eerlijk, echt roepen doet de MX-5 daar niet om. Waardoor deze versie vooral eentje is voor verzamelaars, Belgische verzamelaars. Want de MX-5 160 Edition is puur Belgisch.

Het gekend recept blijft staan. Atmosferische 2-liter voorin met - jawel - 160 pk en 200 Nm, een sper achteraan die de kracht mag verdelen en een heerlijk laag gewicht. Een veerpootbrug over de motor en veerwerk van Bilstein moeten de 160 Edition extra performant voor de dag brengen. Geaccentueerd door het in Alcantara overtrokken interieur met Recaro's en aluminium pedalen. Dat een racer niet hardcore hoeft te zijn bewijzen dan weer de parkeersensoren, zetelverwarming en rijstrookassistent.

mazda-mx-5-160-edition_01

Op het einde van de dag vraagt Mazda 31.990 euro voor deze MX-5. Ongeveer de prijs die je ook zou neerleggen moest je al de opties zelf aanvinken in de cataloog. Mét toevoeging van een circuitdag op Zolder om je MX-5 onder de knie te krijgen... en uiteraard dat genummerde plakaatje tussen de stoelen. Geen slechte deal lijkt ons.

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Wim 09:14
afbeelding van Wim

leuke actie

JelleDr 14:18
afbeelding van JelleDr

Stel: ik koop mij dit speelgoed, ga rijden op Zolder en krijg de smaak te pakken. Dus ik ga verder en rijd naar Duitsland. Op de ring verliest er bv een McLaren wat olie (zoals zaterdag) en ik slip tegen andere wagen of tegen de vangrail, met als gevolg dat mijn speelgoed total loss is. Dekt onze verzekering dit? Of moet je speciaal pakket nemen ergens bij de organisatie van de Ring? Heb hier geen ervaring mee, maar als ik die filmpjes zo bekijk heb ik wel te doen met die liefhebbers. Soms zie je zelf met classic cars crashen. Vraag me af of het dat wel allemaal waard is. 'k Weet wel dat je soms wagens kan huren. Dan rij je toch niet je eigen wagen naar de Filistijnen.

Yvesw 15:51
afbeelding van Yvesw

JelleDR: Nürburging is officieel een tolweg (daarom dat je niet met een wagen zonder verzekering of keuring er op mag tijdens de open dagen). In principe dekt je verzekering dat dus. Al kan je beter even navragen. Want er zouden verzekeringen zijn die specifiek in de kleine lettertjes de Nürburgring zetten. Het is dus veiliger op de ring dan pakweg een circuitdag op Zolder of Mettet. Want dat dekt je verzekering uiteraard niet.

Techno Patat 22:35
afbeelding van Techno Patat

Bijna alle verzekeringen trekken zich er uit terug, zeker sedert dat het in private handen is... op het forum waar ik de laatste tijd af en toe vertoef zijn er duitsers die zeggen dat je in een rechtszaak tegen je verzekeraar geen schijn van kans maakt..

Je bent dus niet verzekert... dan ben je beter op een trackday van zolder waar er niet teveel auto's rondrijden (metrolhead thursday waren we met 6 auto's per sessie's op de baan), waar er marshalls staan en waar er uitloopstroken zijn :-)!

Ik kom met de AMG allesinds niet op de Ring... zolder, metter, Spa en Clastres wil ik allemaal doen. Maar de Ring ga ik wel een swiftje huren ☺️!

Yeelen 03:37
afbeelding van Yeelen

Lesje geleerd met de Alfa? :) Thanks voor de info, goed om weten!

Adriaan 09:54
afbeelding van Adriaan

Zelf een swift huren zie ik niet zitten :s. 149euro voor een ronde, wat ik nog zeker betaalbaar vind, maar dan zit je met een franchise van 5900€, en als je een "extra verzekering" van 199euro neemt zit je nog altijd met een franchise van 2950€. Dan koop ik mij persoonlijk liever een oude peugeot voor 3000euro en ga dan wat mijn eigen auto afbreken, als die crasht, tja, so be it...

Techno Patat 12:00
afbeelding van Techno Patat

Dan zit je ook met de sleepkosten hoor. En die swiftjes zijn enorm geprepareerd en staan enorm veilig als go-kartjes. Die swiftjes zijn bij de veiligste autotjes op de ring en snelste :D. En meeste fun ook.

Het blijft spelen met grenzen hé, zolang je dat doet zijn er gevolgen. En zeker als er amper plaats is om de foutjes op te vangen. En dat is er op de Ring helaas amper :(!

Adriaan 17:44
afbeelding van Adriaan

Ik ben er net om die reden nog niet op geweest :) maar als je al met giga kosten zit, omdat er voor u een mclaren olie verliest, dan kan ik mij daar moeilijk over zetten. Dan ga ik wel gaan karten :d rij ik dat kapot is de factuur niet voor mij :p

Techno Patat 21:49
afbeelding van Techno Patat

Eens! Het is natuurlijk een gevalletje hele grote brute pech en jij gaat in je eerste 50 ronden nooit aan 200 door foxhole knallen hoor, dat kan ik je wel beloven :D. Dus dat had je heelhuids overleeft.

Je voelt je wel 200% leven, na de Ring is Spa of zolder maar saai hoor. Maar als je de ring niet kent amuseer je je veilig rot op een kart, zolder of spa :D.
Zoals altijd met auto's: vooral doen waar je je goed bij voelt. Dingen forceren is nooooit goed, komen er alleen maar ongelukken van :-)!

Daarom zijn er trouwens ook de ringtaxi's bij overvloed, om toch eens te kunnen genieten van een spectaculair rondje in alle (financiële) veiligheid ;-)!

Jelledr 22:43
afbeelding van Jelledr

Allen, super bedankt. Veel goeie info. Eerstvolgende circuit ervaring wordt Mettet. Heb het al eens mogen ervaring op een ovaal circuit . Maar dat valt totaal niet te vergelijken. Ik heb nog tijd genoeg om te leren, maar de ring is toch legendarisch.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws