Na de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback zet Frans luxemerk DS haar derde product in de cataloog. Die luistert naar DS 9, krijgt een sedanvorm en doet meteen dienst als het nieuwe vlaggenschip van het merk.
Moest DS het tot voor kort nog doen met producten die het overnam vanuit de Citroën-cataloog (DS 3, DS 4 Crossback, DS 5), dan kan het anno 2020 een compleet eigen line-up voorstellen. De DS 7 Crossback en DS 3 Crossback staan ondertussen al even bij de dealer, DS 9 mag nu dat trio vervolledigen.
Audi A6'je
Bij DS spreken ze zelf alvast van "de kracht van elegantie". Daarmee doelen ze zonder twijfel op de lijnen van deze limousine. Lijnen die in profiel verdacht veel gelijkenissen vertonen met die van de Peugeot 508. Of niet helemaal verdacht, want onderhuids gebruikt deze DS 9 dezelfde fundamenten.
Met zijn 4.93 meter laat hij zich net zo lang opmeten als een Audi A6. Waardoor deze 9 vooral mikt op het hogere segment en dan nog liefst op de Chinese markt. Een markt waar ze storm lopen voor lange zakensedans. Nu goed, ook hier zal deze DS 9 bij de dealer komen te staan.
Active Scan
Klanten zullen volgens DS alvast overstelpt worden door de knowhow,verfijning en technologieën. Dankzij pientere ingrepen moet het rijcomfort kunnen schermen met dat van de originele DS. Niet dankzij een hydropneumatische ophanging, wel dankzij DS Active Scan Suspension; een systeem dat met camera's en sensoren het wegdek scant en de ophanging daaraan aanpast.
Daarnaast ziet het interieur er uit zoals we dat van het moderne DS gewoon zijn. Eigenzinnig, kunstig én met een overvloed aan Alcantara. De deurhendels, die zijn net zoals de zetels bekleedt met leder, de bedieningsknoppen, die zijn van kristal (nu ja, in de vorm van). De kristalinvloeden worden trouwens gretig doorgetrokken in de digitale instrumentenclusters.
360 pk
Onderhuids is deze DS 9 in essentie een Peugeot 508 in vermomming. Goed. Want die sedan staat bij ons al te boek als een aardig sturende Fransoos. Voorwielaandrijving zwaait dan ook de plak. Dieselmotoren alvast niet. De DS 9 komt - zoals een goed vlaggenschip - enkel met de meest vooruitstrevende motoren. Had je het vroeger dan over een V8 met cilinderuitschakeling, dan spreek je tegenwoordig over... jawel... plug-in.
De DS 9 gebruikt de gekende set-up van de PSA-groep. Specifiek gaat het over een 1.6-liter turbobenzine, een elektromotor en een accu van 11.9 kWh. Goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Spoedig volgt dan een versie met 250 pk (en meer range dankzij een grotere accu) én een variant met vierwielaandrijving en maar liefst 360 pk. De instapmotor brengt je alvast maximaal 50 kilometer ver op elektriciteit volgens de WLTP-cyclus.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 11 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 15 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 16 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 21 uur geleden