BMW heeft zijn Vision iNext-conceptauto uitgewerkt tot een elektrische productie-SUV. Die combineert nu al controversiële looks met een elektrische aandrijving van 500 pk en een batterij van meer dan 100 kWh. Goed voor een rijbereik van vlot 600 kilometer, zo zegt BMW.
Controversieel is dit keer niet alleen het radiatorrooster, dat deze BMW iX leent bij de nieuwe 4 Reeks en dat in dit geval camera’s, radars en andere sensoren herbergt. BMW koos voor een ontwerp dat nauw aanleunt bij dat van de Vision iNext, het conceptmodel waarop deze iX gebaseerd is.
De marketinguitleg uit het persdossier slaan we voor eenieders gemoedsrust even over. We onthouden vooral dat de BMW iX qua lengte en breedte aanleunt bij de X5, en qua hoogte bij de X6. De lichtblokken vooraan en achteraan zijn helemaal toegeknepen, de koplampen zijn zelfs de smalste die BMW ooit in productie nam. De zijruiten zijn tot slot frameloos.
Binnenin zien we een glazen panoramadak, zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, een zeshoekig stuurwiel, en een dashboard dat wordt gedomineerd door een breed scherm. Dat zijn er in feite twee: een instrumentenpaneel van 12,3 duim en een infotainmentscherm van 14,9 duim. Het infotainmentscherm draait op de nieuwste versie van BMW’s besturingssysteem.
De juiste specificaties houdt BMW nog even voor zich, maar de Beiers geven wel al mee dat de iX zich aan de vijfde generatie van BMW’s eDrive-technologie waagt. Die bestaat onder meer uit twee elektromotoren die in totaal 500 pk produceren. De iX heeft daardoor minder dan 5 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te halen. De batterij heeft een brutocapaciteit van “meer dan 100 kWh”, en belooft een WLTP-rijbereik van meer dan 600 kilometer.
BMW haalt op dat vlak naar eigen zeggen grote winst uit de aerodynamica van het koetswerk: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,25. Geraakt de batterij toch leeg, dan is snelladen mogelijk aan 200 kW. Op die manier wordt ze in 40 minuten tot 80 procent weer volgeladen. Eind 2021 moet deze BMW iX op de markt komen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 18 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden