Met de F-150 Lightning schuift Ford een elektrische variant naar voren van haar meest populaire model in de VS. Een EV die uitpakt met veel vermogen (571 pk), een riante range (482 km) en gigantisch veel laadvermogen. Vooral de frunk vooraan van 400 liter is een gamechanger in pick-upland. Of dit de Amerikaan in de EV krijgt?
Moest Toyota die verdomde Corolla niet bouwen, dan zou de Ford F-150 pick-up de best verkopende auto ter wereld zijn. Of anders gezegd, een zware pick-up met grote verbrandingsmotor is de tweede meest verkochte auto ter wereld. Het kan dus bij ons gek lijken dat Fords tweede elektrische auto een pick-up is, op boekhoudkundig vlak maakt het perfect steek. Verwelkom de F-150 Lightning, de pick-up die de Amerikaan aan de stekker moet krijgen.
Werkbeest
Dat Ford niet over één nacht ijs is gegaan bij de ontwikkeling van deze elektrische F-150 is vanaf het eerste moment duidelijk. Want deze Lightning dient meteen als het nieuwe vlaggenschip, met specificaties die de klassieke F-150 een doetje doen lijken. Het aluminium chassis herbergt een onafhankelijke ophanging rondom, het laadbed heeft een laadvermogen van 907 kilogram en achteraan mag je maar liefst 4.5 ton hangen.
Al hebben we het dan nog niet over de party piece van deze elektrische F-150 gehad; de frunk vooraan met een laadvermogen van 400 liter. Om je een idee te geven, dat is de kofferruimte van een VW Golf of ID.3 dat je extra krijgt in deze F-150. Een droom voor elke werkman!
Vanaf 24.000 euro
Standaard beschikt de F-150 Lightning over één elektromotor op elke as. Ford schuift twee vermogens naar voren. Er is een versie met 432 pk en een big daddy met 571 pk. Beide vermogens beschikken over 1.051 Nm koppel. De strafste versie stuift in zo'n 4.5 tellen richting de 100 km/u. Een bijna 3 ton wegende knoert van een pick-up die in nog geen 5 seconden de honderd weet aan te tikken... the future is now. De dimensies van de accu houdt Ford trouwens angstvallig geheim. Al spreekt de Blauwe Ovaal over een maximale range van 482 km.
Of het nog straffer kan? Jazeker! In sommige Amerikaanse staten (die de aankoop van een EV fiscaal aanmoedigen) start deze F-150 Lightning aan een prijs van 24.000 euro. Een volledig uitgerust exemplaar met grote accu en straffere elektromotoren moet omgerekend zo'n 73.000 euro gaan kosten. Nog steeds ongelooflijk veel waar voor je geld. Binnenkort via grijze import op onze wegen? Zonder twijfel.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden