Nissan introduceert vandaag een nieuwe motorvariant van haar Qashqai. Die komt deze zomer naar Europa en koppelt een elektromotor op de vooras aan een benzinemotor die dient als range-extender. Een elektrische auto zonder de range anxiety zeg maar. Al hangt er wel een "maar" aan vast...
Het Japanse Nissan stoomt ons al geruime tijd klaar voor de Qashqai met e-Power-technologie. De nieuwe motor is eindelijk klaar voor Europa en rolt deze zomer de lokale dealer uit. Wat er nu zo belangrijk is aan een nieuwe motor voor een Nissan? Wel, e-Power gebruikt een elektromotor voor de aandrijving... en een benzinemotor om die elektromotor van kracht te voorzien. Een stukje technologie dat we tot nu toe eigenlijk nog niet gezien hebben.
Geen hybrid, geen plug-in, geen EV
Nissan lanceert met E-Power namelijk een nieuwe soort aandrijflijn. Het is geen hybride, want de benzinemotor drijft nooit de wielen aan. Het is geen plug-inhybride, want je kan 'm niet opladen met de stekker. Het is tenslotte ook geen EV, want er zit een benzinemotor verstopt onder de motorkap. Als je de bomen nu al niet meer door het bos kon zien, dan is het nu helemaal verwarrend geworden.
Oké, hoe werkt die e-Power dan? Eigenlijk simpel. Zo gebruikt de Qashqai e-Power een 188 pk en 330 Nm sterke elektromotor op de vooras. Die haalt zijn energie uit twee bronnen. Enerzijds uit een batterij (zoals een elektrische auto), anderzijds uit de benzinemotor die via een omvormer meteen beweging omzet in elektriciteit. De batterij kan maximaal 108 pk van het gevraagde vermogen opvangen, de benzinemotor steekt de resterende tandjes bij als je meer vermogen vraagt. Daarnaast zal de 1.5-liter driecilinder turbobenzine van 156 pk zich ook bezig houden met het opladen van de batterij. Als een soort van generator aan boord.
Geen Range Anxiety
Hét grote voordeel van E-Power is het fijne rijgedrag van een elektrische auto zonder de daarbij horende range anxiety (als dat anno 2022 nog een ding moest zijn). Opladen met de stekker kan niet, de Qasqhai e-Power zet benzine om in elektrokracht. Klinkt nodeloos complex maar vergeet niet dat een verbrandingsmotor het meest efficiënt werkt aan een vast toerental (lees: als een generator) én dat een elektromotor een stuk efficiënter de wielen van een auto kan aandrijven dan een verbrandingsmotor.
De hamvraag is echter of het sop de kolen waard is, want met een normverbruik van 5.3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km is zo'n Qashqai e-Power niet noemenswaardig zuiniger dan een vorige generatie Qashqai met dieselmotor. Het succes van deze e-Power zal dus afhangen van het nog niet gekende prijskaartje en het rijgedrag natuurlijk. Binnenkort meer info!
Reacties
door John
door Henk Houwen
door Hugo Bernaert
door Adriaan
door Mathieu
door Adriaan
door K VDP
door tomtom
door Adriaan
door tomtom
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen