![](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/vw-id-buzz-2022_21.jpg?itok=pP727Yt1)
Eindelijk is hij er, de reïncarnatie van de VW Bulli. De ID Buzz heeft lang op zich laten wachten en nog langer over zich doen spreken maar eindelijk haalt Volkswagen het doek van hun eerste volledig elektrische busje.
Graaf de peace-signs maar op uit je juwelenkast, draai wat meer John Lennon en maak dat je bij je dealer staat als je into flower power bent, want Volkswagen heeft de ID Buzz onthuld, de spirituele opvolger van de Type 2-busjes die het merk in de jaren 50 en 60 mee groot gemaakt hebben.
lange tekenweg
De concept cars die deze bus voorafgingen zijn bijna niet meer te tellen. Eerst was er de Microbus Concept in 2001 al, nadien volgden de Bulli Concept in 2011 en de I.D. Buzz Concept in 2017. Die laatste is nu opgedroogd tot deze ID Buzz. Die knipoogt heel fel naar de Type 2-busjes, niet alleen uiterlijk maar ook in de architectuur.
![VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022) VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/vw-id-buzz-2022_01.jpg?itok=MEp5lN50)
Door de korte voorbouw wordt de elektromotor namelijk achterin geplaatst, net als destijds. Of je hem later zal durven vervangen door een elektrische Subaru-motor net zoals bij T3 Transporters is nog maar de vraag. De ID Buzz staat op het MEB-platform, het platform dat Volkswagen gebruikt voor haar elektrische wagens. Het zal dan ook niet gek klinken als voor de motor-batterij combinatie een beroep wordt gedaan op de elementen uit de ID.3 en de ID.4. Zo krijgt de ID Buzz een 150 kW en 310 Nm sterke elektromotor en een accupakket van 82 kWh, dat netto 77 kWh stroom levert.
Daarmee moet de ID Buzz een goeie 420 km ver raken, afhankelijk van de versie. De topsnelheid van de ID Buzz is beperkt op 145 km/u, een 0-100 tijd is Volkswagen nog aan het nameten. Opladen kan met driefasen wisselstroom aan 11 kW, gelijkstroom snelladen kan tegen 170 KW.
![VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022) VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/vw-id-buzz-2022_11.jpg?itok=ucK8RIHf)
in vele smaken
De bovenstaande versie is slechts één van de vele varianten van de ID Buzz. Volkswagen kondigt namelijk aan dat naast een personenwagenversie ook een bestelwagenvariant gebouwd zal worden. Ook andere accugroottes staan op het programma. De personenwagenreeks krijgt binnenkort trouwens ook een lange variant en op iets langere termijn staat ook vierwielaandrijving op het programma. Tenslotte wil Volkswagen ook een kampeerwagen bouwen op basis van de ID Buzz.
![VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022) VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/vw-id-buzz-2022_03.jpg?itok=UiisUtSu)
Dat je heel wat kwijt kan in de ID Buzz, had je al door. Volkswagen maakt zich sterk dat met een bagageruimte van 1.121 liter vijf inzittenden ruim genoeg bagage mee kunnen nemen op vakantie. Zonder achterbank erin kan de Cargo-versie twee europallets meenemen in zijn 3,9 m³ grote laadruim.
![VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022) VW ID Buzz & ID Buzz Cargo (2022)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2022/Volkswagen/anderefotos/vw-id-buzz-2022_20.jpg?itok=hYNTC629)
De binnenruimte is daarmee niet alleen groot, ze oogt ook ruim dankzij de grote raampartijen. Alweer een knipoog daarbij zijn de kleine ruitjes voor de zijspiegels. Daarmee wordt het zicht rondom verbeterd, al hebben we wel bedenkingen bij de dikke aankleding van de spijlen rond de ramen aan de binnenzijde. Volkswagen past het dashboard van de ID.3 lichtjes aan voor de ID Buzz, waarbij tegenwoordig een hendel achter het stuur dient om de automaat in te schakelen.
Het is nog even wachten voordat de ID Buzz bij de dealers staat. Hoewel Volkswagen in de eerste helft van 2022 al start met de productie van het busje, wordt de lancering ervan pas verwacht tegen de herfst van dit jaar. Vanaf mei kan je 'm echter al gaan bestellen en peace a chance give'n.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 20 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 23 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden