Lexus neemt de UX 300e eens flink onder handen, en dat werd misschien wel tijd. Dat zeggen we niet alleen omdat de hybrideversie, de UX 250h, al zo lang geleden een facelift kreeg, maar ook omdat de elektrische crossover technisch wat achter hinkte op de concurrentie. Daar moet nu verandering in komen.
Een half jaartje geleden trakteerde Lexus de UX 250h, zijn compacte crossover, op een subtiele facelift. We zeggen daar bewust ‘UX 250h’ en niet over het algemeen ‘UX’, want terwijl de hybrideversie strakgetrokken werd, bleef de zuiver elektrische UX 300e onaangeroerd. Nu blijkt waarom, want terwijl dezelfde aanpassingen de oversteek naar het elektrische Lexus-rijk maken, presenteren de Japanners meteen ook een herziene aandrijflijn voor de vroeger misschien wat ondermaatse EV.
40% meer rijbereik
Dat ondermaatse lag destijds niet zozeer aan de styling, de uitrusting of het vermogen, want daarmee was eigenlijk helemaal niks mis voor zijn prijsklasse. Wat er wel teleurstelde was het elektrische rijbereik van in theorie al amper 315 kilometer, en dat is nu net geen onbelangrijk gegeven bij een EV. Precies dat pakken ze nu aan bij Lexus, en nog geen klein beetje. Zo wippen de Takumi-vaklieden hun oude 54,3 kWh-batterij buiten en vouwen ze in de plaats een accupakket van 72,8 kWh onder de vloer, waarmee je UX voortaan een mooie 450 kilometer ver moet komen. Over de snellaadcapaciteit van amper 50 kW rept Lexus jammer genoeg met geen woord, dus we gaan ervan uit dat die wel onaangeroerd blijft.
Die accu is trouwens niet de enige wijziging want we zeiden het al: de UX 300e zoekt terug toenadering tot de recent vernieuwde UX 250h. Reken dus op een nieuw multimediasysteem dat het ontiegelijk onhandige muispadje vervangt door een lekker groot, aanraakgevoelig scherm, en een aangescherpte rijervaring dankzij nieuwe dempers en beter afgestelde stuurbekrachtiging. De wijzigingen zouden bij je lokale Lexus-dealer te zien moeten zijn omstreeks mei volgend jaar. Hoeveel je voor de vernieuwde UX 300e moet neertellen is nog niet geweten, al zou het ons niet verbazen indien Lexus iets meer dan voorheen zal vragen voor dit exemplaar met grotere accu. De auto kostte tot voor kort, ter referentie, 54.150 euro.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 18 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 23 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden