Rijtest: Lexus UX 300e (2021)

De Lexus LS sloeg meer dan dertig jaar geleden in als een bom in het luxesegment, toen de Japanners er voor het eerst een auto lanceerden. Nu zet Lexus voor het eerst een elektrische wagen op de markt. Kan die dezelfde golfslag teweegbrengen?

In SUV-land kennen ze bij Lexus goed hun weg. Daarom is het niet verbazingwekkend dat een SUV werd gekozen als eerste elektrisch voertuig van Lexus. Geen verrassingen ook bij de architectuur van de elektrische aandrijving: een 54 kWh sterke batterij die onderin het chassis gemonteerd wordt en van daaruit stroom levert voor een motor die om en bij de 204 pk levert. Dat is een op papier interessante combinatie, mede omdat de Lexus UX 300e verder weinig afwijkt van zijn hybride broer, de UX 250h.

lexus ux300e review autofans 2021

Benieuwd zijn we natuurlijk naar de actieradius van de eerste elektrische Lexus. Die bedraagt in theorie 300 kilometer, al laadde de accu bij ons - in normale weersomstandigheden en met een temperatuur van 15 graden - telkens tot 280 kilometer op. Er verscheen wel eens een 300 op het scherm, maar die optimistische radius zakte meteen wanneer we de parking afreden. Wie ons kent, weet dat we als een brave huisvader de parking afrijden, dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Lexus countert die relatief beperkte actieradius door te stellen dat de meeste mensen slechts 40 kilometer per dag afleggen en zo dus wel een tijdje voort kunnen.

lange lader

Dat zal ook moeten, want bij Lexus kan de klant de UX 300e aan een éénfaselader aan de ene kant aansluiten, waarbij het opladen aan een theoretische 7,4 kW-snelheid in zowat 8 uur kan. Reken daar maar flink wat marge bij, want die laders halen lang niet altijd die snelheid. Een alternatief is de CHAdeMO-lader aan de andere kant van de wagen, waarbij je een stuk sneller kan laden. Met een maximale laadsnelheid van 50 kW doe je 'm tot 80% vol in 45 minuten. Ook dat is niet bij de snelsten van de klas.

Lexus UX 300e

Het opladen is dus een pijnpunt ten opzichte van de concurrentie in hetzelfde segment. Gaan we echter rijden, dan toont de UX 300e zich een aangename metgezel. Het koppel van 300 Nm is, zoals het een elektrische wagen past, van bij de start beschikbaar. Eens vertrokken valt de comfortabele demping ons op, net als het aanvaardbaar stuurgedrag. Erg scherp kan je het niet noemen, maar de eerste meters laten direct voelen dat de elektrische UX gereden wil worden zoals een dikke limousine: in alle comfort.

Duwen we 'm tot het uiterste, dan worden we de zware buik wel gewaar en de overstuurreactie zit er ook ingebakken, al moet je dan scherper gaan sturen dan je met deze UX wil doen. Lexus biedt ook drie rijmodi aan: Eco, Normal en Sport, te bedienen via een knop bovenop het dashboard. De kans dat iemand naar de knop reikt en iets anders kiest dan 'Normal' is echter te verwaarlozen; Normal is de stand die geknipt is voor deze elektrische Lexus.

Lexus UX 300e

breek de stilte niet

Wat verder nog opvalt, is het geluid. Of eerder: de afwezigheid daarvan. Lexus zorgde ervoor dat de UX-zonder-benzinemotor erg stil rijdt, en de Japanners besteedden ook extra zorg aan de isolatie, het wegwerken van rolgeluiden en zelfs het beperken van windruis rond de wielbogen. Dat zorgt er dan weer voor dat we zonder bijgeluiden conversaties konden voeren alsof we aan de keukentafel zaten.

Als je optrekt moet je ook weer afremmen, en daarvoor voorziet Lexus in remenergierecuperatie. Dat stellen we in via de peddels achter het stuurwiel, en dat is ook de enige functie van die 'schakellepels'. Alleen, heel hard afremmen doen ze niet en wanneer we weer wat gas bijgeven moeten we nadien weer aan de hendels trekken om de auto op de motor te laten afremmen. De Lexus onthoudt onze keuze namelijk niet.

Lexus UX 300e

shrek-oortjes

De Japanse interieurs zijn de Europese niet. Wie voor een Aziatische auto kiest, weet dat hij af en toe andere keuzes te zien krijgt dan bij een auto met ontwerpafdeling in Europa. Ook op deze UX is dat niet anders: we hadden het al over de Shrek-oortjes bovenop het dashboard. Ook zit er geen touchscreen in de UX, want daar kiezen ze nog altijd voor een touchpad op de middentunnel, waarmee je moet scrollen naar de functie die je wil op het iets hoger geplaatste scherm. In de nieuwe NX introduceerde Lexus onlangs wel een touchscreen, dus er is verandering op komst. Verder merken we nog op dat Lexus een analoge meter voor de batterijcapaciteit hanteert. Dat voelt een beetje zoals de benzinemeter uit de jaren 90, Lexus, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Lexus UX 300e

Door de extra batterijen onder de vloer van de UX 300e verliezen de inzittenden en dan vooral de achterste inzittenden wat beenruimte. Daarentegen komt er in de koffer weer 47 liter extra vrij, omdat de accu's die daar bij de hybride zitten overbodig geworden zijn.

aan de prijs

Hoeveel centen heb je nu nodig voor de eerste elektrische Lexus? De vanafprijs van de Lexus UX 300e staat ingesteld op 53.100 euro. Dat is iets minder dan de 54.100 euro van de topversie in het UX 250e-gamma. Lexus staat er als Japans merk om bekend veel te voorzien voor die basisprijs en dat is hier niet anders. Wil je echt los gaan op de prijzen, dan is er de Privilege Line, die 64.700 euro kost. Zetten we dat tegenover de concurrentie, dan zien we dat die allemaal een iets kleinere zak geld vragen. Laat je echter niet vangen, want veel van hen houden het handje extra open als je nog maar naar de optielijst kijkt.

Audi Q4 40 E-Tron: 204 pk/ 77 kWh/ 48.500 euro
Hyundai Ioniq 5: 218 pk/ 72.6 kWh/ 49.249 euro
Mercedes EQA 250: 190 pk/ 66.5 kWh/ 49.973 euro
Skoda Enyaq iV 80: 204 pk/ 77 kWh/ 45.525 euro
Volkswagen ID.4: 204 pk/ 77 kWh/ 46.830 euro

Lexus UX 300e

conclusie

Je leest het hierboven: er hangt een stevig prijskaartje aan de eerste elektrische Lexus. De actieradius bedraagt in de praktijk een stuk minder dan we comfortabel vinden en dat zou deze elektrische UX wel eens kunnen nekken. De concurrentie in dit segment begint stilaan groter te worden en ook in andere segmenten zijn er kapers op de kust. Lexus kiest zelf dan weer voor een comfortabel rijdende crossover, die dezelfde filosofie hanteert als de Lexus LS van een paar decennia terug: zijn werk in alle stilte doen. Daarin zijn ze alvast goed geslaagd.

Lexus UX 300e

Specificaties

Motor

synchroonmotor met permanente magneet

Vermogen

204pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 850 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs testwagen

€ 53 100.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Min. kofferinhoud

367 L

CO2-uitstoot

0 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie