Toyota heeft op thuismarkt Japan het doek getrokken van de nieuwe generatie Century. Dat vlaggenschip van het merk trekt de SUV-toer op en wil het daardoor opnemen tegen de Bentley's Bentayga en Rolls Royces Cullinan van deze wereld. Visueel straalt de mastodont alvast genoeg opulentie uit.
Het vlaggenschip van Toyota in Europa mag dan wel een stevig uitgedoste RAV4 zijn, in thuisland Japan hebben ze wat ander spul staan. Daar maakt de Century al sinds jaar en dag het gegoede weer. Decennia lang was dat een limousine die een alternatief bood voor pakweg een Mercedes S-Klasse, vanaf vandaag spreken we echter over de Century SUV. Tijden, ze veranderen.
Schuifdeuren op een SUV
Met zijn lengte van 5,2 meter steekt de Century SUV alvast niet onder stoelen of banken dat hij zich tot de opper-Toyota wil uitroepen. Het design onderstreept dat enkel maar. Een imposante grille, duo-tone lak en een derrière die niet zou misstaan op een Bentley. De party-piece vind je echter aan de achterdeuren. Dat zijn geen klassieke deuren maar wel... schuifdeuren. Jep, schuifdeuren op een SUV, dat lijkt ons een primeur.
Die deuren zijn dan wel optioneel, de standaard twee captain chairs achteraan zijn standaard. Toyota windt er dan ook geen doekjes om, dit moet dé Toyota zijn voor succesvolle CEO's. Zoals het een goede limousine (excuses: SUV) betaamt kan die CEO achterin volledig plat liggen om een tukje te doen. Of om uit het panoramisch dak te staren naar een streepje lucht. We oordelen niet.
Plug-in
Terwijl de passagiers achterin genieten van een druppel champagne, mag de chauffeur beroep doen op een 3.5-liter V6 voorin. Geen paniek, het is een plug-inhybride. Waardoor hij samen met een elektromotor achteraan zorgt voor een systeemvermogen van 406 pk. Hoewel Toyota niet té diep gaat qua details, laat het Japanse merk weten dat met deze set-up elektrisch rijden in de stad mogelijk moet zijn.
Met een basisprijs van omgerekend 158.000 euro en een gelimiteerde productie van 30 stuks per maand is het duidelijk dat Toyota deze verhoogde Century vooral exclusief wil houden. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze Century enkel voor de Janse markt is.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 2 dagen geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 2 dagen geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 dagen geleden