
Toyota heeft op thuismarkt Japan het doek getrokken van de nieuwe generatie Century. Dat vlaggenschip van het merk trekt de SUV-toer op en wil het daardoor opnemen tegen de Bentley's Bentayga en Rolls Royces Cullinan van deze wereld. Visueel straalt de mastodont alvast genoeg opulentie uit.
Het vlaggenschip van Toyota in Europa mag dan wel een stevig uitgedoste RAV4 zijn, in thuisland Japan hebben ze wat ander spul staan. Daar maakt de Century al sinds jaar en dag het gegoede weer. Decennia lang was dat een limousine die een alternatief bood voor pakweg een Mercedes S-Klasse, vanaf vandaag spreken we echter over de Century SUV. Tijden, ze veranderen.
Schuifdeuren op een SUV
Met zijn lengte van 5,2 meter steekt de Century SUV alvast niet onder stoelen of banken dat hij zich tot de opper-Toyota wil uitroepen. Het design onderstreept dat enkel maar. Een imposante grille, duo-tone lak en een derrière die niet zou misstaan op een Bentley. De party-piece vind je echter aan de achterdeuren. Dat zijn geen klassieke deuren maar wel... schuifdeuren. Jep, schuifdeuren op een SUV, dat lijkt ons een primeur.

Die deuren zijn dan wel optioneel, de standaard twee captain chairs achteraan zijn standaard. Toyota windt er dan ook geen doekjes om, dit moet dé Toyota zijn voor succesvolle CEO's. Zoals het een goede limousine (excuses: SUV) betaamt kan die CEO achterin volledig plat liggen om een tukje te doen. Of om uit het panoramisch dak te staren naar een streepje lucht. We oordelen niet.
Plug-in
Terwijl de passagiers achterin genieten van een druppel champagne, mag de chauffeur beroep doen op een 3.5-liter V6 voorin. Geen paniek, het is een plug-inhybride. Waardoor hij samen met een elektromotor achteraan zorgt voor een systeemvermogen van 406 pk. Hoewel Toyota niet té diep gaat qua details, laat het Japanse merk weten dat met deze set-up elektrisch rijden in de stad mogelijk moet zijn.

Met een basisprijs van omgerekend 158.000 euro en een gelimiteerde productie van 30 stuks per maand is het duidelijk dat Toyota deze verhoogde Century vooral exclusief wil houden. Het zal je dan ook niet verbazen dat deze Century enkel voor de Janse markt is.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden