![](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Varia/volkswagen_t-roc_500.jpeg?itok=CacOdCg-)
Het is gebeurd, 51% van alle nieuwe auto's die in 2023 werden ingeschreven in Europa waren een SUV/crossover. Waardoor je gerust mag spreken over marktdominatie. Opmerkelijk: compacte stadswagen ruimen daardoor plaats voor compacte crossovers.
We waarschuwen al jaren voor de opkomst van de SUV/crossover. Hadden onze verhoogde vrienden in 2022 nog een marktaandeel van vlot 32% in Europa, dan heeft dat percentage volgens Automotive News in 2023 de kaap van 50% overschreden. 51% van alle nieuwe auto's die in 2023 werden ingeschreven in Europa waren een SUV/crossover. Of anders gezegd: één op de twee nieuwe auto's.
Eerder klein dan groot
Zijn we daardoor massaal op de gigantische SUV gesprongen à la BMW X5, Kia Sorento of Audi Q7? Dat nu ook weer niet. Want in de cijfers blijkt dat het vooral de compacte crossovers zijn die het grootste deel van de koek voor zich nemen. Waar Sonja vroeger nog een Ford Fiesta, Renault Clio of Opel Corsa kocht, koopt ze vandaag de dag een Puma, Captur of Mokka. Voor de hogere instap, zonder twijfel.
![Verkoop SUV europa crossover Verkoop SUV europa crossover](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/tesla_model_y.jpeg?itok=1w7Eq70D)
Aan de andere kant van het spectrum mag je natuurlijk het succes van de Tesla Model Y niet onderschatten. Want die best verkopende auto in Europa is uiteraard ook... een SUV. Ga er dan ook de lokale leasingparking maar op na en je zal om de oren worden geslagen door SUV/crossovers.
Boerenbedrog
Het overvloedige succes van de SUV/crossover stelt automerken zonder twijfel gelukkig. Want zeker in het compacte segment is dit het grootste boerenbedrog sinds de oversteekknop voor voetgangers aan een verkeerslicht. Automerken nemen namelijk een puike hatchback en maken 'm hoger, minder zuinig, minder fijn om te rijden en kleven er een stevige meerprijs op. Geen gedoe meer met klanten te verleiden met opties om winst te maken, al vanaf de basis leggen ze meer duiten neer voor een auto die in essentie niet meer kost om te fabriceren dan het hatchback-alternatief.
![Verkoop SUV europa crossover Verkoop SUV europa crossover](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/suv-europa.jpg?itok=uSflPNMr)
Kortom, SUV's/crossovers zijn goudhaantjes voor het gros van de automerken. Waardoor het geen verrassing is dat steeds meer automerken inzetten op een volledig verhoogd gamma. Nissan, Ford, Mazda,... ga er de line-up tegenwoordig maar eens op na. En omdat je als klant enkel nog een SUV/crossover kan kopen bij de dealer, ontstaat de illusie dat we allemaal een SUV/crossover willen. En zo ontstaat de vicieuze cirkel der SUV's.
Recente reacties
Officieel: nieuwe BMW M5 is 727 pk sterke… plug-inhybride?! (2024)
Patserbak, wel toepasselijk voor wat misschien de laatste stuiptrekkingen van een M5 met ICE zijn...
Door GLENN 12 uur geleden
Opzij Duster!: SWM G03F is zevenzitter op benzine voor 21.990 euro (2024)
Mooi maar spijtig dat het een Chinees is ik koop liever iets van eigen bodem Erupees
Door Franky 16 uur geleden
Autosalon van Brussel is terug van weggeweest! (januari 2025)
Wat een goed nieuws,terug het vertrouwde autosalon in Brussel.Ik kijk er al met veel genoegen naar...
Door Autofreak 17 uur geleden
Hyundai Inster (2024)
eindelijk ev met klasse
Door janssens kary 17 uur geleden