Juich/huiver: Helft nieuwe auto's in Europa is SUV

Het is gebeurd, 51% van alle nieuwe auto's die in 2023 werden ingeschreven in Europa waren een SUV/crossover. Waardoor je gerust mag spreken over marktdominatie. Opmerkelijk: compacte stadswagen ruimen daardoor plaats voor compacte crossovers.

We waarschuwen al jaren voor de opkomst van de SUV/crossover. Hadden onze verhoogde vrienden in 2022 nog een marktaandeel van vlot 32% in Europa, dan heeft dat percentage volgens Automotive News in 2023 de kaap van 50% overschreden. 51% van alle nieuwe auto's die in 2023 werden ingeschreven in Europa waren een SUV/crossover. Of anders gezegd: één op de twee nieuwe auto's.

Eerder klein dan groot

Zijn we daardoor massaal op de gigantische SUV gesprongen à la BMW X5, Kia Sorento of Audi Q7? Dat nu ook weer niet. Want in de cijfers blijkt dat het vooral de compacte crossovers zijn die het grootste deel van de koek voor zich nemen. Waar Sonja vroeger nog een Ford Fiesta, Renault Clio of Opel Corsa kocht, koopt ze vandaag de dag een Puma, Captur of Mokka. Voor de hogere instap, zonder twijfel.

Verkoop SUV europa crossover

Aan de andere kant van het spectrum mag je natuurlijk het succes van de Tesla Model Y niet onderschatten. Want die best verkopende auto in Europa is uiteraard ook... een SUV. Ga er dan ook de lokale leasingparking maar op na en je zal om de oren worden geslagen door SUV/crossovers.

Boerenbedrog

Het overvloedige succes van de SUV/crossover stelt automerken zonder twijfel gelukkig. Want zeker in het compacte segment is dit het grootste boerenbedrog sinds de oversteekknop voor voetgangers aan een verkeerslicht. Automerken nemen namelijk een puike hatchback en maken 'm hoger, minder zuinig, minder fijn om te rijden en kleven er een stevige meerprijs op. Geen gedoe meer met klanten te verleiden met opties om winst te maken, al vanaf de basis leggen ze meer duiten neer voor een auto die in essentie niet meer kost om te fabriceren dan het hatchback-alternatief.

Verkoop SUV europa crossover

Kortom, SUV's/crossovers zijn goudhaantjes voor het gros van de automerken. Waardoor het geen verrassing is dat steeds meer automerken inzetten op een volledig verhoogd gamma. Nissan, Ford, Mazda,... ga er de line-up tegenwoordig maar eens op na. En omdat je als klant enkel nog een SUV/crossover kan kopen bij de dealer, ontstaat de illusie dat we allemaal een SUV/crossover willen. En zo ontstaat de vicieuze cirkel der SUV's.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 11:09
afbeelding van FLP

Nogal logisch als er idd nog maar weinig alternatieven overblijven. Ik zou zelfs durven zeggen dat het er meer hadden moeten zijn, gezien het aanbod van SUV's ten opzichte van de rest.

suskewiet 12:58
afbeelding van suskewiet

sinds de roep om het klimaat (dat eigenlijk reeds een beetje begon in de jaren 70 met de club van Rome) zijn de wagens enkel groter worden. Lijkt alsof economie en comfort toch net iets belangrijker zijn. Gaan we compenseren met zonnepanelen en warmtepompen natuurlijk. Oh ja en de landbouw afschaffen. Kunnen we binnenkort co2 neutraal geprint voedsel van bigtech consumeren. Past perfect in het plaatje

this 08:38
afbeelding van this

Landbouw (vooral vee dan specifiek) heeft wel een véél grotere impact op het klimaat dan grote auto's.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws