De prijzen van de Ford Mustang gisteren zorgden voor heel wat beroering. In ons Belgenland betaal je namelijk 40.000 euro voor de machtige V8 terwijl je in Nederland maar liefst 112.195 van je bankrekening moet halen. Waarom zijn auto's in Nederland zo duur?
Laten we er geen doekjes om winden, Nederland geilt enorm op lage CO2-cijfers en straft vervuilers genadeloos af. Dat zorgt voor veel wrevel bij de bevolking, maar je kan het land geen ongelijk geven. Door hun nogal brutale strategie waren ze in 2013 primus van de Europese klas als het aankomt op gemiddelde CO2-uitstoot per voertuig. Op zes jaar tijd wisten ze dat getal met maar liefst 33 procent te verlagen tot 109 g/km.
Het gevolg is wel dat het merendeel van onze Noorderburen bijna verplicht is om met kleine gebakjes rond te toeren. Al is dat ook maar een kwestie van tijd, want constructeurs focussen zich de laatste jaren vooral op het verlagen van die CO2-uitstoot. Zo heeft de 279 pk sterke Mercedes C 350 Plug-inhybrid een uitstoot van 48 gram. Een verademing voor de markt.
Bijtelling, BPM...
BPM of Belasting van personenauto's is een éénmalige kost die wordt berekend afhankelijk van de CO2-uitstoot. Met een zeer moeilijk formule, dat dan weer wel. Zo zijn er verschillende schalen waar een benzinewagen in kan vallen waarna je moet delen en vermenigvuldigen. Voor dieselwagens is het iets simpeler; die krijgen een toeslag van 84 euro per gram C02 boven de 70 gram C02.
Bijtelling is dan weer een taks voor bedrijfswagens. Vanaf er meer dan 500 privékilometers worden gereden treed die in werking. Die bijtelling wordt uitgedrukt in procenten en berekend op basis van de catalogusprijs en C02-uitstoot van de wagen.
Groot verschil met België?
Ga je kijken naar de simpele karretjes, dan blijft het allemaal wat binnen de perken. Sommige elektrische wagens zijn zelfs goedkoper in Nederland. Ga je op zoek naar leuk speelgoed, dan krijgen we wel spontaan medelijden met NL. Al mag je niet vergeten dat wij hier ook BIV betalen. Hieronder enkele voorbeelden van prijsverschillen tussen België in Nederland uitgedrukt in Euro:
Ford Fiesta ST
• BE: 21.450
• NL: 25.345
Volkswagen Golf R
• BE: 38.300
• NL: 47.391
Porsche Cayman GTS
• BE: 76.230
• NL: 96.700
Jaguar F-Type Coupe
• BE: 66.250
• NL: 85.500
BMW M4 Coupe
• BE: 79.350
• NL: 111.399,95
Jeep Cherokee Trailhawk
• BE: 49.500
• NL: 70.073,83
Mercedes-AMG C63
• BE: 83.369
• NL: 106.701
Koopjes
Gelukkig zijn er ook - relatieve - koopjes te doen in Nederland. Zo is een Kia Soul EV goedkoper, net zoals een Toyota Prius Plug-in en kost een BMW i3 evenveel in beide landen, net zoals de Tesla Model S. Een BMW i8 is dan weer marginaal duurder, zeker voor een supercar.
Kia Soul EV
• BE: 35.290
• NL: 32.995
BMW i8
• BE: 135.735
• NL: 138.000,02
Toyota Prius Plug-in
• BE: 36.350
• NL: 34.465
Tesla Model S 60kWh
• BE: 69.000
• NL: 69.000
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden