
Gemballa haalt alles uit de kast op deze extreem getunede Porsche 991. Serieuze bodykit met bijhorende vleugel en een hoop kracht. Wat kan er fout gaan?
Dit is hem dan, de Gemballa GTR 8XX Evo-R Biturbo. Ja, zijn naam is al even krankzinnig als de rest van de wagen. We zullen starten met wat er achteraan onder zijn motorkap bevindt. De 3.8-liter zescilinder boxermotor vanuit de 991 Turbo (540 pk) en Turbo S krijgt een krachtkuur tot maar liefst 818 pk en 1.098 Nm koppel. Getallen om het niveau tot hypercar op te trekken. Deze power-update maakt het mogelijk om vanuit stilstand 100 km/u te raken in amper 2.38 seconden en - nog indrukwekkender - 200 km/u in 7.5 seconden. Hij stopt was wanneer jij opgeeft, of als je ballen groot genoeg zijn: bij 370 km/u.

Aan uiterlijke opsmuk ontbreekt het hier ook niet. Al zullen al die kantjes, hoekjes en spoilers wel een doel hebben, denk even aan downforce en koeling. De bredere wielkasten zorgen op hun beurt voor bredere spoorbreedte - vooraan 3 cm, achteraan 5 cm - wat dan weer resulteert in meer grip. Alles is uit carbon opgebouwd om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Voor de geïnteresseerden: ja, er is een rolkooi aanwezig.

Recente reacties
Over Suzuki en MG, met Bart Hendrickx - RoadTrip Salonspecial
altijd al sympathie gehad voor Suzuki. Maar wat hangt die PSA leeuw daar in die catacomben te doen...
Door suskewiet 5 uur geleden
Rij-impressie + video: Hyundai Tucson (2020)
U bedoelt 2.0 diesel de 18d ;) die zijn wel zuinig idd
Door Davy vd 16 uur geleden
Rijtest: Fiat Panda Hybrid (2020)
Groot gelijk maar Is nu veranderd. Die batterij staat nu rechts onder de passagiers zetel.
Door Joris Vanlishout 16 uur geleden
Prijslijst: zoveel kost de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid (2020)
Geraard Oogle zegt dat het een 13kWh batterij is.
Door John 23 uur geleden