Viercilinder buiten: BMW E30 M3 krijgt zes-in-lijn van tuner Manhart (2023)

Manhart MH3 3.5 Turbo E30 M3 2023

Vraag je het aan de gemiddelde liefhebber, dan hoort er in een beetje BMW een zes-in-lijnmotor te liggen… Al durven we dan wel eens vergeten dat één van de meest iconische sportieve Bimmers gewoon een vierpittertje in het vooronder had. Geen nood echter, want tuner Manhart is hier om dat recht te zetten.

Er zijn zo van die auto’s die je maar moeilijk kunt verbeteren, maar daar schrikt Manhart blijkbaar niet van terug. Zo stampten ze even geleden een ‘Classics’-afdeling uit de grond en als eerste ging de Lancia Delta Integrale onder het mes. Vond je dat echter al heiligschennis, wacht dan maar tot je hoort wat de Duitse tuner met deze BMW E30 M3 gedaan heeft.

Twee keer zoveel vermogen

Dit is namelijk de Manhart MH3 3.5 Turbo en de hint zit al enigszins in de naam. Waar de oer-M3 namelijk 200 pk haalde uit een atmosferische 2.3-litermotor, ligt er hier een 3.5-literblok met drukvoeding onder de kap. Dat is ook geen viercilinder meer maar wel een zes-in-lijn, al ligt de oorsprong van de motor wel nog binnen de rangen van BMW. Zo is de 3.5 verwant aan die van de Alpina B7 S Turbo uit de 80’s maar waar die het hield op 330 pk en 500 Nm koppel, produceert dit door Manhart gekietelde exemplaar wel 405 pk en 650 Nm. Zo krijgt de MH3 met andere woorden ruim twee keer zoveel vermogen als een originele M3, maar wat dat met de 0-naar-100-tijd doet weten we nog niet.

Manhart MH3 3.5 Turbo E30 M3 2023

Misschien doe je het wel niet voor die sprinttijd maar gewoon voor de looks, want ook daar drukt Manhart zijn stempel. Dat doen ze wel op relatief subtiele wijze want vooraan krijgt de bumper van een M3 Evolution II gewoon een extra splittertje en achteraan wordt de spoiler ietwat verhoogd. Daarnaast groeien de velgen tot 19 inch om plaats te bieden aan grotere remschijven vooraan terwijl de ophanging een fractie verlaagd wordt. Tot slot steekt het koetswerk in een matzwarte lak om helemaal te matchen met de verduisterde richtingaanwijzers en achterlichten. Wat je ervoor over moet hebben geeft Manhart niet mee, maar maak je geen illusies: met de prijzen van standaard E30 M3’s tegenwoordig kan je je wel voorstellen dat je voor zo’n aangepast exemplaar diep in de buidel moet tasten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Jos D. 08:38
afbeelding van Jos D.

Duitsers en goede smaak ... het zal nooit wat worden. Van zo'n auto blijf je af. De echte liefhebber zal dat ding wel links laten liggen want niet origineel. Enkel voor patsers dus.

this 09:25
afbeelding van this

Mocht ik het geld hebben zou ik ook wel een E30 M3 willen die naar hedendaagse normen is verbouwd, terwijl de looks nog origineel blijven. Beetje zoals wat Singer doet met Porsche.
Dus in dat opzicht snap ik Manhart hun keuze wel.

Maar er een echte E30 M3 voor op te offeren vind ik dan weer een stap te ver.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws