We noteren drie december en kregen net een hoop sneeuw te verwerken, gevolg was dat we op twee dagen meer dan duizend kilometer file noteerden. Alles samen waren de ongelukken gelukkig beperkt en bleef het bij veel frustratie voor het lange wachten en niet kunnen starten van de motor. Het idee voor dit artikel kwam er enkele dagen geleden, wanneer een collega op het werk me vertelde dat winterbanden 'commerciëel gezever is'. Wij weten wel beter, en hopelijk de collega ook na dit artikel.
Het grootste verschil tussen zomer- en winterbanden is uiteraard de grip, de enige reden waarom we ze effectief kopen. Een zomerband beschikt over een minimum groeve van 1,6 mm, daar waar een winterband over groeve van minimum 4 mm beschikt. Naast de diepte van de groeve is ze ook op een andere manier uitgesneden, dit om het water beter te laten afvloeien en zo de kans op aquaplaning tot een minimum te herleiden. Winterbanden gebruik je best zodra de temperatuur onder 7 graden Celcius zakt. Onthoud ook dat enkel vier winterbanden zin hebben. Enkel de aandrijfas voorzien van winterbanden is nog gevaarlijker dan geen enkele winterband, dit omdat de wagen sneller zal uitbreken omwille van het verschil in grip.
Tot 20% minder remafstand
De extra grip zorgt er voor dat je niet alleen beter op je sporen blijft, het remmen en acceleren zal eveneens een pak vlotter gaan, het speciale rubbermengsel op basis van silica zorgt daarvoor. Bij een snelheid van 50 km/u bedraagt je remafstand met winterbanden 23 meter, met zomerbanden heb je 55 meter nodig! Ook bij hogere snelheden is het verschil opmerkelijk. In vergelijking met zomerbanden is de remafstand bij 60 km/u en 0 graden Celcius 6% korter, bij een temperatuur van -5 graden is dat verschil 12 % en bij -10 graden loopt dat verschil op tot 20 procent.
Bandenspanning niet extra verhogen
Winterbanden zijn een serieuse investering, maar laat geld geen doorslaggevende factor zijn inzake veiligheid. Indien je reeds over winterbanden beschikt controleer ze dan jaarlijks. Winterbanden verslijten niet sneller dan zomerbanden bij correct gebruikt. Gebruik winterbanden dan ook enkel wanneer de temperatuur onder 7 graden Celcius zakt, zodra het warmer is monteer je best weer je zomerbanden. Want boven 7 graden Celcius zullen winterbanden effectief sneller slijten. Bij controle is vooral de 4 mm groeve is cruciaal. Ook de bandenspanning is belangrijk. Bij een temperatuur van 20 graden zou de bandendruk 2.0 bar moeten bedragen, tracht dit in de zomer te controleren. Bij elke 10 graden dat de temperatuur zakt gaat er 0,1 bar bandendruk af, dit omdat lucht krimpt bij koude. Zo zou de bandendruk bij 10 graden zo'n 1,9 bar moeten bedragen. Het is dus niet nodig om in de winter je bandendruk op te voeren tot opnieuw 2.0 bar.
Spoel je banden na de winter goed af
Zodra het winterseizoen voorbij is en de zomerbanden hun opwachting maken is het belangrijk de winterbanden juist te bewaren. Spoel je banden en wielen goed af met water om al het zout en sneeuw te verwijderen, dit om roest te vermijden. Tracht ook te noteren welke band waar gemonteerd was, zo kan je de volgorde het jaar nadien omwisselen om de slijtage tot verdelen over alle vier de banden. Zodra je banden proper zijn en je weet welke band waar fungeerde, leg je ze best plat in een droge en donkere plek. Hou ze ook uit de buurt van olie, benzine of elektrische apparatuur, de koolwaterstoffen verspreiden ozon en tasten de banden aan.
Verplicht in Duitsland
Mocht je plannen naar Duitsland te trekken, weet dan dat winterbanden daar in deze periode verplicht zijn. Buitenlanders die betrapt worden met zomerbanden riskeren een boete van 40 tot 80 euro.
Je hoeft trouwens je zetel niet uit voor het bestellen van winterbanden, er zijn een hele hoop bedrijven die de mogelijkheid beiden winterbanden online te kopen. Even google'n brengt je al een hele stap verder.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden