Toen Audi in 1988 met hun kleine vijfcilinder op de eerste Trans-Am race van het seizoen in Long Beach, California verscheen werden ze simpelweg weggelachen. Die attitude veranderde echter nogal vlug ...
Na jaren van rally zocht Audi nieuwe horizonten te verkennen. Een van die horizonten was de Trans-Am racing series, een reeks zo Amerikaans als het maar kan zijn. Joseph Hoppen, toen CEO van Audi of America Sport, zei toen in een toespraak "We’ve got something to prove to the world, and we intend to prove it.". Met die uitspraak was de Audi 200 Quattro Trans-Am geboren.
Vier wielen voorsprong op den Amerikaan
In de Trans-Am reeks was het niets anders dan grote Amerikaanse V8's die meer dan 600 pk naar de achterwielen stuurden. De Audi deed het maar met een 2100cc vijfcilinder met slechts 550 pk. Hij werd dan ook onthaald met groot scepticisme door Ford en Chevrolet. Zij vonden het belachelijk dat de Duitsers meereden, laat staan dat ze zouden winnen.
De Audi had echter een secret weapon, eentje dat de Amerikanen nog niet te meester waren. Met zijn Quattro vierwielaandrijving toonde de Audi 200 zich al vlug heer en meester over het circuit en reed hij zonder moeite rondjes rond de Camaro's en de Corvette. Reeds op zijn tweede race in Dallas pakte de Audi de overwinning met Hurley Haywood achter het stuur. Nooit eerder had een Audi van zoveel aanzien genoten in Amerika.
Van korte duur
De 200 kwam volgas uit de bochten met een schreeuwende wastegate. Wanneer hij schakelde schoot er zelfs vuur uit de uitlaten. Met Haywood, Walter Röhrl en Hans-Joachim Stuck achter het stuur pakte Audi maar liefst 8 van de 13 overwinningen in het seizoen. Ze waren zo goed dat de Sports Car Club of America zelfs na het seizoen vierwielaandrijvers én motoren die niet in Amerika zijn gebouwd volledig verbande.
Terugkeren in de tijd om zelf de overwinningen van Audi in Amerika te gaan bekijken, daar kunnen we je niet mee helpen. Je een bangelijke wallpaper geven, dat kunnen we wel.
Fotograaf is ons vooralsnog onbekend. De volledige resolutie kan je bekomen door op de foto zelf te klikken.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden