Autonieuws: Varia

BMW opnieuw populairste merk van België, maar kijk eens naar Dacia!

2024 zit erop dus je weet wat dat betekent. Inderdaad: het is weer tijd om BMW tot populairste merk van het jaar te kronen. Net als de vorige drie jaren kapen zij namelijk de toppositie weg in ons land… Maar stiekem is het vooral de positie van ‘budgetmerk’ Dacia die deze keer met onze aandacht gaat lopen.

Welkom in België, het grootste BMW-bastion ter wereld. Nergens anders staat dat merk namelijk bovenaan de inschrijvingstabellen, en al helemaal geen drie keer op rij. Zo was BMW volgens de cijfers van sectorfederatie FEBIAC al het populairste merk van ons land in 2021, in 2022 en in 2023. Twee keer raden dus op welke plek het merk eindigt in de inschrijvingscijfers van 2024.

Duitse dalers bovenaan

Juist ja: helemaal bovenaan. Zo is BMW voor het vierde jaar op rij het populairste merk van België met in totaal 50.428 nieuwe auto’s op zijn naam. Dat zijn er wel precies 151 minder dan in 2023, maar over het algemeen werden er in 2024 een kleine 6 procent minder nieuwe auto’s in ons land ingeschreven dan het jaar voordien. Daardoor heeft BMW uiteindelijk toch een groter deel van de markt in handen: afgelopen jaar had 11,25 procent van alle nieuw ingeschreven auto’s een BMW-logo op de kont.

Top-5 nieuwe inschrijvingen 2024

  1. BMW - 50.428
  2. Volkswagen - 42.334
  3. Audi - 32.661
  4. Mercedes - 31.598
  5. Dacia - 24.465

Ook de rest van de top-3 kleurt trouwens Duits. Zo is het tweede populairste automerk van ons land het eeuwige Volkswagen, goed voor 42.334 nieuwe inschrijvingen. Ook dat betekent echter een kleine daling ten opzichte van het jaar voordien en hetzelfde geldt voor de nummer drie: Audi. Zij schreven hier 32.661 nieuwe auto’s in gedurende 2024, waarmee ze nipt voor bleven op de nummer vier. Dat is nog zo’n Duits premiummerk, Mercedes, dat in totaal 31.598 nieuwe auto’s aan de man bracht in ons land en daarmee toch een dikke 10 procent daalde ten opzichte van 2023.

Met dank aan de particulier

Het vijfde populairste automerk van ons land is echter niet Duits, niet premium én niet gedaald. Voor het eerst staat niemand minder dan ‘budgetmerk’ Dacia namelijk in de top-5 want zij wisten 24.465 nieuwe auto’s op naam te zetten. Dat zijn er maar liefst 16,5 procent meer dan in 2023, en net genoeg om Volvo voor te blijven. Daarmee is Dacia trouwens één van de sterkste stijgers van het afgelopen jaar want van de hele top-20 doet enkel Tesla het beter, met ruim 32 procent meer inschrijvingen dan in 2023 goed voor een tiende plek in de populariteitslijst.

Image
Dacia Duster

Dat Dacia plots van de negende plek in 2023 naar de vijfde plek in 2024 springt, is trouwens geen compleet toeval. Zo heeft het merk niet alleen flink aan zijn imago en aan zijn gamma geborsteld — kijk maar naar de knappe nieuwe Duster — maar is de particuliere markt ook aanzienlijk gegroeid het afgelopen jaar. In 2023 werd bijvoorbeeld nog 69 procent van de nieuwe auto’s in ons land ingeschreven door professionelen en dit jaar daalde dat cijfer naar 62 procent. FEBIAC geeft de cijfers per type koper nog niet vrij maar Dacia bleek eerder in 2024 al de favoriet van de particulieren, dus vooral zij hebben het merk vermoedelijk zo’n boost gegeven.

EV bereikt (laatste?) piek

We moeten echter nog even terugkomen bij Tesla want we zeiden het al: zij lieten een enorme stijging optekenen. Het merk was afgelopen jaar goed voor maar liefst 21.182 nieuwe auto’s in ons land, komende van 16.012 in 2023. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk omdat Tesla wereldwijd net minder auto’s leverde dan een jaar eerder. Daar zit de invloed van onze Vlaamse EV-premie misschien voor iets tussen, al lag het gros van Tesla's gamma wel buiten het prijsbereik van maximaal 40.000 euro. Die premie zal echter wel ongetwijfeld hebben bijgedragen tot de algemene elektrificatiecijfers, die nog maar eens recordhoogten bereikten in ons land.

Image
Tesla Model 3 Long Range RWD 2024

Zo was in 2024 voor het eerst meer dan de helft van de nieuwe auto’s geëlektrificeerd met 52,7 procent, waarvan de zuiver elektrische modellen 28,5 procent uitmaakten. Dat kroont de EV nu tot tweede populairste aandrijving van onze markt na de benzinewagen, die nog steeds goed is voor 41,7 procent marktaandeel. Daarmee is België één van de weinige Europese landen waar elektrische auto’s in 2024 aan populariteit gewonnen hebben, maar die EV-premie is inmiddels op zijn einde gelopen. Zo is de kans niet onbestaande is dat het aantal nieuwe EV’s in het komende jaar ook hier weer zal beginnen dalen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen