We moeten er geen doekjes om winden: auto’s worden steeds duurder. Dat is ook maar logisch want alles wordt duurder, maar bij auto’s speelt niet enkel inflatie een rol. Volgens de CEO van Renault is de constante toestroom aan nieuwe EU-regeltjes namelijk schuld, en er is niet meteen verbetering in zicht.
Midden 2024 was een belangrijk moment in de autosector. Toen werd de ‘GSR II’ namelijk van kracht, een set regeltjes die de Europese Unie oplegde aan alle nieuw verkrijgbare auto’s. Die moesten vanaf dat moment bijvoorbeeld beschikken over een rijstrookassistent, een botspreventiesysteem, vermoeidheidsdetectie en een snelheidswaarschuwing. Het resultaat was dat sommige auto’s standaard meer technologie ingebouwd moesten krijgen, wat zich natuurlijk wreekt op de prijs… En die prijs belooft in de komende jaren nog vaker zo’n duwtjes te krijgen.
Ontwikkelingskost gaat 40 procent stijgen
In een interview met het Nederlandse Financieel Dagblad heeft de CEO van Renault, Luca de Meo, namelijk het boekje opengedaan over de steeds strenger wordende EU-regeltjes. Dat is blijkbaar een goed gevuld boekje want als we de topman mogen geloven, zouden er tot 2030 elk jaar acht tot twaalf nieuwe regelgevingen aan de autosector opgelegd worden. Dat heeft natuurlijk zijn impact op de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen. Zo verklaart de Meo dat nu al “ongeveer een kwart van het budget voor onderzoek en ontwikkeling naar het aanpassen van auto’s aan nieuwe regelgevingen” gaat.
Volgens de topman zouden die ontwikkelingskosten tussen nu en 2030 echter stijgen met gemiddeld 40 procent. Dat zal je dan ook gaan merken aan de nieuwprijzen van auto’s, en in het bijzonder aan de nieuwprijzen van goedkope auto’s. De Meo legt namelijk uit dat luxewagens heel wat van die technologie al op zak hebben, en de meerkost van het toevoegen van nieuwe zaken in verhouding ook relatief beperkt blijft. Bij budgetmodelletjes moet er echter meer aangepast worden en die aanpassingen zorgen meteen ook voor een groter procentueel prijsverschil.
Het ziet er met andere woorden niet goed uit voor de goedkope auto, tenzij de Europese Unie minder strenge regels gaat hanteren voor pakweg compacte modelletjes. Daarbij haalt de topman de Japanse Kei Car-wetgeving aan als voorbeeld, waarbij andere regels gelden voor auto's tot een bepaalde lengte en een bepaalde motorinhoud… Denk er maar eens over na, EU.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen