6 redenen waarom Tesla naar Genk moet komen

tesla-model-s-1

De Limburgers zijn formeel, ze willen graag dat Tesla de (ex-)fabriek van Ford in Genk overneemt om er wagens in elkaar te schroeven. Maar waarmee kunnen we Tesla lokken?

We hebben het niet over de vele belastingsvoordelen die de regering een nieuw automerk in ons land zou gunnen, al zullen die waarschijnlijk wel een groot argument zijn mocht het ooit zo ver komen. We bedachten 6 redenen waarom ze hun intrek in Genk kunnen nemen.

amerikaans

Ford was ook Amerikaans, dus de arbeiders in Genk kennen het klappen van de Amerikaanse zweep al.

Flanders Technology

Limburg is een goede voedingsbodem voor technologische ontwikkelingen. Hoewel Ford in Genk vertrekt, hebben ze in Lommel nog altijd hun grootste Europese testbaan. En in de schaduw daarvan ligt Flanders Drive, waar Vlaamse bedrijven de toekomst van de auto verder bekijken.

centraal in Europa

België heeft het voordeel om centraal in Europa te liggen. Daarnaast heeft Limburg het voordeel om een beetje buiten de drukke driehoek Gent-Antwerpen-Brussel te liggen, waardoor de dagelijkse files aan de regio voorbijgaan. Kijk je naar rechts, zie je Duitsland bij wijze van spreke, kijk je naar het noorden dan zie je Nederland liggen vanuit Genk.

ze staan toch leeg

Dit argument is een dooddoener, die elk bedrijf wel kan gebruiken. Tesla mag dan misschien niet zo groot zijn als Ford, ze kunnen wel een flink stuk van de leegstaande hallen in Genk opvullen. Tegelijk worden ze een trekpleister voor andere bedrijven die technologisch vernuft hoog in het vaandel dragen. Extra werkgelegenheid gegarandeerd.

Nederland - België: 1-1

In het Nederlandse Tilburg schroeven ze de Model S in elkaar nadat hij in onderdelen werd ingescheept uit Amerika. De verbinding Antwerpen-Genk via het Albertkanaal is echter makkelijker voor de binnenschepen met onderdelen dan de verbinding Rotterdam-Tilburg. En als ze het over een andere boeg gooien, dan bouwen ze de Tesla's voortaan maar in Genk om ze nadien te assembleren in Tilburg. Zijn die Nederlanders ook nog blij. Toch?

dan kopen we er allemaal één

Een aantal jaren geleden wilden ze bij Ford in Genk de productie op peil houden door elk familielid van een medewerker een Ford Mondeo of Galaxy aan te smeren. Dat bleek geen succes maar met zo'n gehypte elektrische auto met een serieuze radius lijken de kaarten wat anders te liggen. Zou de gemeenschap dan minder lastig zijn op het bezit van een leasewagen?

Een groep enthousiastelingen heeft alvast een aanzet gegeven om Tesla te verwelkomen in Genk. Kijk even op WelkomTesla.eu

Heb jij nog argumenten om Tesla naar Genk te halen? Of heb je redenen warom je ze er liever niet ziet? Gooi ze in de comments.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
karel van hilst 09:29
afbeelding van karel van hilst

Waarom zou Tesla naar BE moeten komen?
1) BE is tot nader order (t.o.v. Nederland) geen e-auto vriendelijk land, in tegendeel!
2) Tesla ging naar NL en Tilburg wegens het "ondernemer onvriendelijke klimaat" in BE en daar is nog niet veel in veranderd!
3) Als je als Amerikaan de vakbond acties van voorbije tijd ziet .. moet ik geen tekeningetje maken!

Stealth 12:59
afbeelding van Stealth

Als Musk zijn rekenmachine zal bovenhalen en ziet dat ze in Slovakije een derde verdienen van in BE of NL dan zal het rap beslist zijn vrees ik, alle andere argumenten ten spijt.

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws