Renault, Volkswagen en BMW verkoopstoppers in België 2016

renault-grand-scenic-2016_7

Renault, Volkswagen en BMW, dat is de top drie van meest verkopende automerken in 2016 voor België. Maar hoe zit het met de rest? Grote winnaars en verliezers? Een overzicht van frappante cijfers en opvallende evoluties.

Nee, we laten je niet gissen naar de winnaar, want Renault sluit 2016 af als merk met de meeste inschrijvingen in 2016. Met maar liefst 55.871 stuks. Al dient meteen de kanttekening gemaakt te worden dat Renault niet vies is van 'valse' inschrijvingen. Dit zijn inschrijvingen door dealers of de invoerder zelf die het getal wat moeten opkrikken. Of in mensentaal: even stevig wat auto's inschrijven om ze op plek één te staan en ze dan na dertig dagen allemaal terug uit schrijven. Niet verboden, verre van, wel een slim trucje van de Fransen.

Enfin, dit gezegd zijnde, hieronder de top tien:

• 1: Renault - 55.871
• 2: Volkswagen - 53.021
• 3: BMW - 40.227
• 4: Opel - 38.470
• 5: Peugeot - 37.593
• 6: Mercedes - 33.586
• 7: Audi - 33.225
• 8: Ford - 25.316
• 9: Citroën - 25.154
•10: Hyundai - 21.859

Wat we uit die top kunnen concluderen? Dat de gemiddelde consument niet wakker ligt van Dieselgate bij Volkswagen en dat BMW nog steeds serieuze potten breekt in de leasingwereld waardoor het Duitse merk premiumconcurrenten Audi en Mercedes stevig achter zich kan laten. Verder blijft Hyundai het op elke presentatie zeggen en we moeten ze gelijk geven. Wat juist? Wel, hoewel je zou denken dat Toyota de grootste Aziatische constructeur is, is het eigenlijk Hyundai die met die titel gaat lopen. Toyota staat namelijk pas op plek 14 met 17.239 exemplaren.

hyundai-ioiniq-rijtest

Grijpt net naast de top tien: Skoda, met 19.007 inschrijvingen.

De sterke stijgers

Gaan we procentueel ten opzichte van 2015 kijken, dan vind je sterke stijgers vooral in de lagere regionen van het pak (in totaal zijn er 51 automerken actief in België). Zo zien we op plek 50 de sterkste stijger; Tri Pod. Tri watte? Een soort van driewieler uit Down Under. De verkoop daarvan steeg met maar liefst 300%. Al vertaalt zich dat in bare cijfers naar 8 ingeschreven exemplaren.

rijtest-rolls-royce-dawn-2016

Daarop volgt Infiniti op plek 35 met net geen 200% of in pure cijfers; 316 inschrijvingen. Ook een sterke stijger is Rolls-Royce met 19 ingeschreven exemplaren of een stijging van 111 procent. Daardoor strand het merk op plek 43. Ter vergelijking; Bentley vertoeft op plaats 39 met 68 ingeschreven modellen (+30%). Ook frappant; Brits sportwagenmerk Morgan verkocht vorig jaar 29 exemplaren, waardoor het op plek 40 landt.

De verliezers

Zijn er winnaars, dan zijn er ook verliezers. In de top tien is dat enkel Citroën die 10 procent moet inbinden. Nuanceren we dat, dan is dat verlies deels toe te wijden aan het afsplitsen van DS als apart merk. Een merk dat trouwens een stijging van 135 procent kan optekenen (plaats 26). Dus in realiteit doet Citroën het goed.

ferrari-j50-2016

Grote verliezers vinden we vooral bij sportwagenbouwers. Zo laten respectievelijk Ferrari, Lamborghini, Aston Martin en Lotus een verlies optekenen van 13 procent, 18 procent, 41 procent en 39 procent. Of anders gezegd; Ferrari is goed voor 70 inschrijvingen, Lotus voor 26, Aston Martin en Lamborghini beiden voor 18 stuks. Verder kabbelt Cadillac op plaats 49 wat verder met 8 ingeschreven wagens of -11 procent.

De speciallekes

Omdat we weten dat jullie er benieuwd naar zijn; Tesla. Het elektrisch merk nestelt zich op plaats 33 tussen SsangYong en Subaru en wist vorig jaar 859 auto's in te schrijven, een minieme stijging van 4 procent. Porsche staat dan weer op plaats 24 (inderdaad, aan de noordkant van alle automerken in België) met 3.075 ingeschreven modellen. Daarmee doet het beter dan Jaguar (2.991 exemplaren, plaats 25), Mitsubishi (2.169 exemplaren, plaats 28) en Lexus (1.723 stuks, plaats 30).

tesla-models-price

Tenslotte nog ééntje dat BMW mee mag optellen; Alpina schreef vorig jaar 17 opgepepte BMW's in. Tellen we alle inschrijvingen op, dan was 2016 goed voor zo'n 539.519 nieuwe auto's op de baan, zo'n 7 procent meer dan in 2015. Geen pover getal.

Cijfers via FEBIAC

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
P. Nis 19:22
afbeelding van P. Nis

Ach, het is beter dat Renault, overigens perfect legaal, een slim trucje toepast met inschrijvingen dan VAG die, volkomen illegaal, sjoemelsoftware installeert in hun zogezegde premium karren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws