Met de Ampera-E heeft Opel een elektrische wagen die op dit moment letterlijke alle concurrenten naar huis rijdt. Alleen... doet Opel er zowat alles aan om de wagen niet te verkopen. Waarom Opel?
Even de feiten; De Opel Ampera-E, het broertje van de Chevrolet Bolt heeft een range van 520 kilometer en moet bij de dealer staan voor zo'n 40.000 euro. Geen enkel andere concurrent kan zo'n range voor zo'n prijs aanbieden op dit moment. Waardoor je zou denken dat de Opel-dealer platgelopen wordt voor deze elektrische kar. Al zeker omdat de wachtlijst voor een Tesla Model 3 tegenwoordig al oploopt tot ergens in 2022.
Alleen... kan je geen Ampera-E kopen.
Nee serieus, zelfs als je wil kan je geen Ampera-E kopen. GM heeft namelijk - voordat Opel overgenomen werd door PSA - besloten om jaarlijks maar enkele honderden Ampera-E's los te laten op Europese bodem. En dat enkel in landen waar de fiscaliteit voor een serieuze stimulans kan zorgen. Denk Noorwegen, Nederland en Zwitserland. Waardoor de eerste Ampera-E pas in 2019 op onze Belgenbodem zal landen.
Stilgelegde productie
Nou, dat zal wel liggen aan het feit dat de productie in de GM-fabriek in Michigan aan zijn limiet ligt, niet? Wel, hier komt het eigenaardige aan het verhaal, Chevrolet heeft de productie van de Bolt-variant in juni stilgelegd omdat de stockruimte uitpuilt. Zo staan er duizenden stof te vergaren bij de dealer. Er rollen dus geen Bolts meer van de band omdat er een overaanbod is in de VS en die leegte wordt niet opgevuld door de fabricage van de Opel-versie.
Of de overname van Opel door PSA daar iets mee te maken heeft is maar één van de mogelijke pistes. Omdat GM geen onbekende is in de rol van lastige verkoper (Saab, iemand?). Een andere mogelijkheid kan zijn dat GM de Bolt en Ampera-E altijd maar zag als een product om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen op bepaalde markten (constructeurs moeten voldoen aan een bepaalde gemiddelde CO2-uitstoot van de hele verkochte vloot, anders moeten ze boetes betalen). En dat is zonde, want de eerste tests - zelfs door Belgische journalisten, twee jaar voor je 'm kan kopen - zijn lovend.
Waardoor de meest impressionante elektrische wagen van het moment gedoemd is door een rits rare beslissingen van hogerhand. En Opel, die kunnen alleen maar toekijken en binnensmonds vloeken.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden