Verpest Opel zelf verkoopsucces van Ampera-E?

opel-amper-e-sale_01

Met de Ampera-E heeft Opel een elektrische wagen die op dit moment letterlijke alle concurrenten naar huis rijdt. Alleen... doet Opel er zowat alles aan om de wagen niet te verkopen. Waarom Opel?

Even de feiten; De Opel Ampera-E, het broertje van de Chevrolet Bolt heeft een range van 520 kilometer en moet bij de dealer staan voor zo'n 40.000 euro. Geen enkel andere concurrent kan zo'n range voor zo'n prijs aanbieden op dit moment. Waardoor je zou denken dat de Opel-dealer platgelopen wordt voor deze elektrische kar. Al zeker omdat de wachtlijst voor een Tesla Model 3 tegenwoordig al oploopt tot ergens in 2022.

Alleen... kan je geen Ampera-E kopen.

opel-amper-e-sale

Nee serieus, zelfs als je wil kan je geen Ampera-E kopen. GM heeft namelijk - voordat Opel overgenomen werd door PSA - besloten om jaarlijks maar enkele honderden Ampera-E's los te laten op Europese bodem. En dat enkel in landen waar de fiscaliteit voor een serieuze stimulans kan zorgen. Denk Noorwegen, Nederland en Zwitserland. Waardoor de eerste Ampera-E pas in 2019 op onze Belgenbodem zal landen.

Stilgelegde productie

Nou, dat zal wel liggen aan het feit dat de productie in de GM-fabriek in Michigan aan zijn limiet ligt, niet? Wel, hier komt het eigenaardige aan het verhaal, Chevrolet heeft de productie van de Bolt-variant in juni stilgelegd omdat de stockruimte uitpuilt. Zo staan er duizenden stof te vergaren bij de dealer. Er rollen dus geen Bolts meer van de band omdat er een overaanbod is in de VS en die leegte wordt niet opgevuld door de fabricage van de Opel-versie.

opel-amper-e-sale

Of de overname van Opel door PSA daar iets mee te maken heeft is maar één van de mogelijke pistes. Omdat GM geen onbekende is in de rol van lastige verkoper (Saab, iemand?). Een andere mogelijkheid kan zijn dat GM de Bolt en Ampera-E altijd maar zag als een product om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen op bepaalde markten (constructeurs moeten voldoen aan een bepaalde gemiddelde CO2-uitstoot van de hele verkochte vloot, anders moeten ze boetes betalen). En dat is zonde, want de eerste tests - zelfs door Belgische journalisten, twee jaar voor je 'm kan kopen - zijn lovend.

Waardoor de meest impressionante elektrische wagen van het moment gedoemd is door een rits rare beslissingen van hogerhand. En Opel, die kunnen alleen maar toekijken en binnensmonds vloeken.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Vish 09:50
afbeelding van Vish

Typisch GM. Kunnen zonder al te veel moeite een succesvol en degelijk (goedkoop) elektrisch voertuig uit hun mouw schudden, maar zijn er niet vies van om het zo hard en snel mogelijk de nek om te draaien. Hebben ze in de jaren '90 ook al eens bewezen.
Bekijk de documentaire maar, "who killed the electric car".
https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

TrickyRicky 22:54
afbeelding van TrickyRicky

In de usa staan er onverkochte bolts met korting te koop. In de eu worden we afgezet voor 1000en euros extra voor een auto die GM niet wil verkopen, zogezegd geen vraag. Ampera e pas in 2019 in België, ik lach me nu al een breuk..
Model 3 pas in 2022? Vanwaar komt deze info weer? Ik heb pas vorige maand gereserveerd en levering is al eind 2018, is er maar 4 jaar naast...
In 2022 zal het simpel zijn, ofwel rijden er al 2 miljoen model 3's rond, ofwel bestaat tesla niet meer en rij ik in een andere snelle ev.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws