![batterijbrand 2 batterijbrand_2](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2019/varia/batterijbrand_2.jpg?itok=d7Y700Us)
In Nederland, waar veel meer plug-in hybride en elektrische auto’s rijden dan bij ons, is de brandweer al goed op de hoogte van hoe je een batterijbrand best blust. En dat gebeurt op een behoorlijk radicale manier.
Bij een BMW-dealer in het Nederlandse Breda begon afgelopen maandag een i8 Coupé plots te roken. Het personeel reageerde alert en duwde de auto onmiddellijk naar buiten, waar hij begon te branden. De brandweer werd erbij geroepen en die koos voor een heel bijzondere techniek om het vuur te doven. Nadat de eerste uitslaande vlammen op de traditionele manier waren geblust, is de auto met een kraan opgetild en in een container vol water ondergedompeld, waar hij 24 uur lang moest blijven zitten. Nadat het wrak verwijderd was, heeft een gespecialiseerde firma het water afgepompt om het te zuiveren.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2019/varia/batterijbrand_3.jpg?itok=vEcM3YgM)
Traag vuur
De reden voor de aanpak van de Nederlandse brandweer heeft uiteraard te maken met de manier waarop een batterij brandt. In tegenstelling tot een benzinetank, die de neiging heeft om in één klap met een explosie volledig tot ontbranding te komen, zal een batterij cel per cel ontvlammen en zo heel traag uitbranden. Het voordeel voor de inzittenden van een elektrische auto is dat ze na een crash veel meer tijd hebben om uit het wrak te ontsnappen, maar het nadeel is dat sommige cellen tot 3 weken na de impact nog kunnen ontvlammen. Door de auto (en dus de batterij) 24 uur lang in een waterbad onder te dompelen, is de brandweer er zeker van dat alle hitte uit het accupakket weg is en dat er geen risico meer is op een latere spontane heropflakkering van het vuur. Bijkomend voordeel: bij het blussen van een auto met verbrandingsmotor stromen allerlei toxische stoffen (brandstof, olie, koelmiddelen enzovoort) gewoon de berm in met het bluswater, maar met deze methode blijft de schade voor de omgeving veel beperkter.
![](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2019/varia/batterijbrand_4.jpg?itok=T9yQgi2_)
Foto’s: Brandweer Midden- en West-Brabant
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 17 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden