In Nederland, waar veel meer plug-in hybride en elektrische auto’s rijden dan bij ons, is de brandweer al goed op de hoogte van hoe je een batterijbrand best blust. En dat gebeurt op een behoorlijk radicale manier.
Bij een BMW-dealer in het Nederlandse Breda begon afgelopen maandag een i8 Coupé plots te roken. Het personeel reageerde alert en duwde de auto onmiddellijk naar buiten, waar hij begon te branden. De brandweer werd erbij geroepen en die koos voor een heel bijzondere techniek om het vuur te doven. Nadat de eerste uitslaande vlammen op de traditionele manier waren geblust, is de auto met een kraan opgetild en in een container vol water ondergedompeld, waar hij 24 uur lang moest blijven zitten. Nadat het wrak verwijderd was, heeft een gespecialiseerde firma het water afgepompt om het te zuiveren.
Traag vuur
De reden voor de aanpak van de Nederlandse brandweer heeft uiteraard te maken met de manier waarop een batterij brandt. In tegenstelling tot een benzinetank, die de neiging heeft om in één klap met een explosie volledig tot ontbranding te komen, zal een batterij cel per cel ontvlammen en zo heel traag uitbranden. Het voordeel voor de inzittenden van een elektrische auto is dat ze na een crash veel meer tijd hebben om uit het wrak te ontsnappen, maar het nadeel is dat sommige cellen tot 3 weken na de impact nog kunnen ontvlammen. Door de auto (en dus de batterij) 24 uur lang in een waterbad onder te dompelen, is de brandweer er zeker van dat alle hitte uit het accupakket weg is en dat er geen risico meer is op een latere spontane heropflakkering van het vuur. Bijkomend voordeel: bij het blussen van een auto met verbrandingsmotor stromen allerlei toxische stoffen (brandstof, olie, koelmiddelen enzovoort) gewoon de berm in met het bluswater, maar met deze methode blijft de schade voor de omgeving veel beperkter.
Foto’s: Brandweer Midden- en West-Brabant
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden