Euro NCAP, de organisatie die de veiligheid van auto’s beoordeelt en er sterren aan toekent, heeft nu ook een uitgebreide beoordeling van rijhulpsystemen klaar. De organisatie beoordeelde tien auto’s die voorzien zijn van een uitgebreid rijhulpsysteem voor op de snelweg.
Het is overigens de tweede keer dat Euro NCAP dergelijke rijhulpsystemen beoordeelt. Twee jaar geleden, in 2018, werden er al enkele auto’s aan een quotering onderworpen. Maar de technologie evolueert razendsnel, aldus de organisatie, waardoor het nu een uitgebreidere beoordeling heeft uitgewerkt.
Altijd controle bewaren
Die beoordeling kijkt meer specifiek naar de highway assist, de combinatie van een adaptieve cruisecontrol met rijstrookhulp, waardoor een auto automatisch een veilige afstand ten opzichte van zijn voorligger bewaart en netjes in het midden van de rijstrook blijft rijden. Toch gaat het om een assistentie- of hulpsysteem, waardoor je als chauffeur steeds de controle over je auto moet bewaren.
Euro NCAP beoordeelt de systemen volgens twee criteria: enerzijds is er de assistance competence, de balans tussen de technische eigenschappen van het systeem en de mate waarin het systeem de chauffeur bij het rijden betrokken houdt. Anderzijds is er de safety backup, het vangnet van de auto wanneer het misgaat. In totaal zijn er vier beoordelingen mogelijk: entry, moderate, good en very good.
Drie met hoogste score
In eerste instantie keek Euro NCAP naar tien auto’s uit verschillende segmenten. Drie daarvan gingen met de hoogste score lopen en kwamen niet verrassend uit het premiumsegment. Het gaat om de Mercedes GLE, BMW 3 Reeks en Audi Q8. Een trapje lager staat de Ford Kuga. “Die laat zien dat doordachte systemen ook beschikbaar zijn op mainstream middenklasse-auto's”, aldus Euro NCAP.
Opmerkelijk zijn de auto’s die de score ‘moderate of ‘matig’ meekregen: het gaat onder meer om de Volvo V60 en de Tesla Model 3. De Volvo illustreert dat de snelle evoluties op vlak van rijhulp frequentere updates vereisen om bij te blijven, oordeelt Euro NCAP. Bij de Tesla is de matige score te wijten aan Autopilot, dat de chauffeur te weinig bij het rijden betrokken houdt. “Het systeem is meer autoritair dan meewerkend”, vindt Euro NCAP, dat wel goede punten uitdeelt voor de updates en de pioniersrol die Tesla op vlak van rijhulp heeft gespeeld. Nog in de categorie ‘matig’ vinden we de Volkswagen Passat en Nissan Juke terug.
Volumemodellen van massaconstructeurs, zoals de Renault Clio en Peugeot 2008, kregen de score ‘beginner’. Hun rijhulpsystemen zijn minder gesofistikeerd als die van de geavanceerdere systemen en houden het niveau van rijhulp dus bescheiden. Uiteraard spelen ze ook in een andere prijscategorie dan de topscorers in deze Euro NCAP-test.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 10 uur geleden