Andy Palmer stuurt noodkreet voor Britse auto-industrie

Het heeft te maken met een klein detail van de Brexit-akkoorden.

Andy Palmer, voormalig CEO van Aston Martin en vandaag directeur van Switch Mobility, een Britse constructeur van elektrische bussen, heeft in een open brief aan de Britse regering een noodkreet geslaakt over het autobeleid van zijn land. Hij vreest dat een specifiek deel van het Brexitakkoord met de Europese Unie binnen de vijf jaar de autosector de nek om zal wringen. Tegen 2026 moet volgens deze regel namelijk minstens 50 procent van de batterij van een elektrische auto gemaakt zijn met onderdelen uit het VK of de Europese Unie. Als dat niet het geval is, zal op auto’s die naar Europa worden geëxporteerd een zware importheffing moeten worden betaald.

Britishvolt

Dat vereist volgens Palmer dat in het land verschillende “gigafactories” worden gebouwd, grote fabrieken waar EV-batterijen worden gemaakt. Er wordt op dit moment al gewerkt aan zo’n fabriek in Northumberland en die noemt Palmer “veelbelovend”. Maar dat is niet genoeg. Hij wil dat er een echte “Gigafactory taskforce” komt, die maakt dat het VK binnen de vijf jaar een bloeiende, zelfstandig draaiende batterij-industrie heeft. Die mag niet vertrouwen op het maken van accu’s met licenties van externe partners, maar moet via doorgedreven onderzoek en ontwikkeling op eigen benen kunnen staan. Als dat niet gebeurt, zo voorspelt Palmer, dan zal de ooit zo roemrijke Britse auto-industrie ophouden te bestaan en verdwijnen meer dan 800.000 banen. Sowieso moet de Britse autosector zich voorbereiden op een snelle elektrische transitie aangezien het land al in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor volledig wil verbieden.

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws