SsangYong heeft een nieuwe eigenaar, en die wil duidelijk het één en ander gaan reorganiseren binnen het merk. Dat begint al bij de naam, want wanneer heb jij laatst ‘SsangYong’ zonder fouten neergepend? Binnenkort moet dat alvast een stuk eenvoudiger worden, want dan zou het Koreaanse merk gewoon ‘KG’ gaan heten.
Zeg je tegenwoordig ‘SsangYong’, dan doet de naam vrijwel meteen denken aan de financiële moeilijkheden waaronder het merk de voorbije jaren gebukt liep. Zo zag de vorige eigenaar, Mahindra & Mahindra, al meer dan twee jaar geleden geen toekomst meer in de constructeur en ging het op zoek naar een overnemer. De Chinezen van Geely en de Zuid-Koreanen van Edison Motors kwamen over de vloer, maar trokken allebei op het laatste moment hun staart in. Met de KG Group kwam de deal wel rond, en die willen nu een einde maken aan dat “pijnlijke imago” van de SsangYong-naam.
Oudste merk van Korea
Dat zijn niet onze woorden, maar wel die van de voorzitter van de KG Group. Die Kwak Jea-sun — over namen gesproken — heeft op een persevenement in Seoul verklapt dat zijn bedrijf SsangYong wil omdopen tot ‘KG Mobility’. Dat doet de nieuwe eigenaar niet zomaar om zijn terrein af te bakenen, maar naar eigen zeggen vooral om komaf te maken met de pijnlijke connotatie die met de huidige merknaam gepaard gaat. Meer duiding geeft Kwak niet bij die uitspraak, maar hij laat wel uitschijnen dat de huidige modellen van SsangYong gewoon onder de KG-naam behouden blijven. Reken binnenkort dus op KG Korando’s, KG Tivoli’s en later KG Torres EV’s in ons straatbeeld — zolang de aandeelhoudersvergadering in maart de naamswijziging goedkeurt, wel te verstaan.
Het zou trouwens niet de eerste keer zijn dat SsangYong van naam verandert. Zo heet het merk namelijk pas sinds 1986, wanneer het opgekocht werd door de SsangYong Group. Daarvoor gingen sommige modellen van de constructeur even door het leven als Keohwa — en jawel: toen was er al een Keohwa Korando — en bij zijn opstart in 1954 heette het merk Dong-A Motor. Daarmee is SsangYong, en binnenkort dus KG Mobility, eigenlijk de oudste nog actieve autoconstructeur van Korea.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden