Mercedes viert 25 jaar E-Klasse Cabrio

Vijfentwintig jaar geleden gooide Mercedes voor het eerst het dak van de E-Klasse. De E-Klasse Cabriolet was geboren!

Op de IAA in Frankfurt stelde Mercedes in 1991 de E-Klasse Cabriolet voor. De E-Klasse, ofwel de W124-serie, was al sinds 1984 op de markt, maar toch duurde het tot begin jaren 90 vooraleer het merk met de ster het nuttig vond een open versie te bouwen, en dat terwijl de Coupé al sinds het begin in het gamma zat. De E-Klasse Cabriolet luidde de herintrede van Mercedes in het vierzitscabrio-segment in, een segment waar ze in 1971 uit verdwenen waren nadat de laatste S-Klasse Cabrio van de band was gerold.

Image

De basis mocht dan wel de Coupé zijn, Mercedes herwerkte toch zowat 1.000 onderdelen om onder andere de sterkte van de cabriolet te waarborgen. Het open model draagt nog een jaartje de genen van de pre-facelift, om dan in 1992 de facelift te ondergaan met onder andere de witte richtingaanwijzers als resultaat. Bij die facelift vervalt ook de 300 CE-24, het model waarmee de E Cabrio werd voorgesteld.

Image
mercedes-e-class-cabriolet-1991-1996-a124-25years

Maar niet getreurd, want in de plaats kwamen een hele reeks andere motoren, waaronder de 320 CE zescilinder. Daaronder kwamen de 200 CE en de 220 CE. Van de 320 CE werden in al die jaren 11.463 stuks verkocht, goed voor zowat een derde van de totale verkoop. Niet verwonderlijk, want de 220 pk sterke zescilinder bleek bijzonder goed bij de luxueuze cabrio te passen. Mercedes bouwde ook een AMG-versie van de cabriolet, al bleef die bij de kopers onder de radar. Nochtans zijn de prestaties van de E36 AMG en de 300 CE 24 AMG niet te versmaden met 272 of 252 pk, al zijn ze misschien iets minder te koppelen met wat men destijds van deze ranke cabrio verwachtte.

Image
mercedes-e-class-cabriolet-1991-1996-a124-25years

Opvolgers van de E-Klasse Cabriolet vinden we in de CLK Cabrio, al was die in proportie volledig anders gedimensioneerd en leek die een stuk minder op de E-Klasse berline dan de E Cabrio.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
35970

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago