Samen puzzelen: Fords en VW's eerdere samenwerkingen

Met het nieuws rond de uitbreiding van de fabriek van Ford in Afrika voor de bouw van de Ranger en de Volkswagen Amarok doken wij eens in de catacomben van de autogeschiedenis, op zoek naar eerdere joint ventures tussen beide merken.

Original ID
46990

We duikelden een aantal samenwerkingen op, die niet allemaal even geslaagd waren. Beide merken kregen het vooral in Zuid-Amerika voor elkaar. Daar richtten beide merken samen AutoLatina op, een joint venture met 51 procent aandelen voor Volkswagen do Brasil en 49 procent voor Ford do Brasil, we schrijven 1987. De taken waren mooi verdeeld, want Ford hield zich bezig met de trucks, Volkswagen verzorgde de autoproductie.

De resultaten van de samenwerking zijn wat bedenkelijk te noemen. Zo kwam er op basis van de Ford Orion een Volkswagen Apollo, die vooral verschilde van de Ford in de badges. Ook de Ford Escort Mk V kreeg een VW-afgeleide onder de naam Pointer.

Royale wenkbrauwfronsen

De Volkswagen Santana was dan weer een bestseller in meerdere werelddelen. In China werd de wagen een verkoopstopper maar voor Zuid-Amerika deed Volkswagen alweer een beroep op Ford voor de samenwerking onder de AutoLatina-naam. De Santana ging zo ook als Ford Versailles door het leven. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen Quantum, een Zuid-Amerikaanse versie van onze Passat Variant. Voor de Ford-versie bedachten ze de naam Royale.

Image

De samenwerking onder AutoLatina-benaming werd in 1995 opgedoekt. Het marktaandeel was tanende en de vrijemarkt vroeg niet langer om een gedeelde productielijn. Beide merken lieten elkaar echter niet los, want in datzelfde jaar bracht Volkswagen hier de Sharan op de markt, terwijl Ford hem de Galaxy-benaming gaf. Klinkt bekend? Zeer zeker, want beide modelnamen leven nog, zij het in de nadagen van hun carrière als MPV.

Image
Image

Voor de pick-ups koos Volkswagen echter nog nooit voor Ford als partner. De Taro uit de jaren 90 was een kopie van de Toyota Hilux. Ford hield het destijds dan weer op Mazda B-Series om de Ranger-modellen uit die periode op te baseren.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48