Hyundai heeft zijn nieuwe elektrische auto klaar – of moeten we zeggen ‘Ioniq’, want dat is zo’n beetje het elektrische submerk van Hyundai geworden. Is je interesse daarmee al gewekt? Dan vind je hieronder nog zes weetjes over de nieuwste EV uit Korea.
Hij is misschien wel dé reden waarom je één dezer dagen naar de Brussels Motor Show bent afgezakt, deze Ioniq 6. Daar laat Hyundai het model namelijk voor de eerste keer aan het grote publiek zien, en dat publiek zou wel eens massaal voor deze elektrische auto kunnen vallen. Waarom, vraag jij je af? Hieronder vind je alvast zes redenen.
Prophecy Concept als inspiratiebron
Volg je het reilen en zeilen bij Hyundai al even, dan kwam het lijnenspel van deze Ioniq 6 vast niet als een verrassing. Een dikke twee jaar geleden lieten de Koreanen namelijk de Prophecy Concept zien, en dat was een bloedmooie gran coupé met een zuiver elektrische aandrijflijn. Deze Ioniq 6 is dan ook niet gewoon gebaseerd op die Prophecy Concept; hij is eigenlijk gewoon de productieversie ervan. Reken dus ook hier op een gedurfd lijnenspel, inclusief brede heupen en doorlopende LED-balk achteraan.
Competitief geprijsd
Wanneer een constructeur het design van een conceptcar in productie neemt, is het resultaat doorgaans niet al te budgetvriendelijk. Vooral wanneer het ook nog eens om een zuiver elektrische auto gaat moet je vaak diep in de buidel tasten, maar in het geval van de Ioniq 6 valt dat al bij al nog mee. Zo is de nieuwe EV met zijn vanafprijs van 47.499 euro niet alleen 7.000 euro goedkoper dan de nochtans oudere Ioniq 5, maar kostte hij bij zijn lancering ook ruim 5.000 euro minder dan de basis-Tesla Model 3. Daar heeft Tesla dan natuurlijk snel iets aan gedaan waardoor de Amerikaan nu terug iets goedkoper is, maar goed: details.
Competitief gestroomlijnd
Wat Tesla niet kan veranderen, is hoe gestroomlijnd deze Hyundai is. De Koreanen zijn namelijk wild tekeer gegaan met de aerodynamische verbeteringen, waardoor het eindresultaat naast een opmerkelijke wigvorm ook beschikt over twee heuse achterspoilers, luchtgeleiders aan de wielkasten en optioneel zelfs camera’s in de plaats van zijspiegels. Dat geeft de Ioniq 6 een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.21, waarmee hij trouwens niet alleen de Tesla Model 3 achter zich laat maar ook de Porsche Taycan.
Meer dan 700 parametric pixels
Nog aan de buitenzijde herken je meteen Hyundai’s nieuwe designtaal, en die is helemaal gebaseerd op de integratie van zogenaamde parametric pixels. Van die vierkante lichtblokjes vind je meer dan 700 stuks verspreid over de auto, waar ze samenkomen tot lichtclusters of sierelementen. Ook binnenin wordt die lijn doorgetrokken, en zo wordt het stuurwiel voorzien van vier LED-vierkantjes die in morsecode de ‘H’ van ‘Hyundai’ moeten spellen. Hun belangrijkste functie is echter het weergeven van informatie in één oogopslag, en zo kan je aan de hand van hun kleur afleiden welke rijmodus je geselecteerd hebt of hoeveel laadcapaciteit je accu nog heeft.
Tot 614 kilometer op één laadbeurt
Als alle vier je pixeltjes op het stuur branden, zou je met de juiste Ioniq 6 trouwens zonder moeite op je bestemming moeten geraken. Het meest juiste exemplaar is in dat geval de achterwielaangedreven Ioniq 6 met de grote 77,4 kWh-accu, want die moet maar liefst 614 kilometer kunnen rijden op een laadbeurt. Dat is interessant genoeg zelfs niet de duurste van het gamma, want aan 52.499 euro is hij nog een mooie 11.000 euro goedkoper dan de vierwielaangedreven variant. Die beschikt dan wel over meer power, maar houdt het voor bekeken na 583 kilometer.
Binnenkort ook als sportieve Ioniq 6 N
Over power gesproken: vooral in zijn topversie met vierwielaandrijving is deze Ioniq 6 geen katje om zonder handschoentjes aan te pakken. Die beschikt namelijk over 325 pk, waarmee hij de 100 km/u bereikt in amper 5,1 seconden. Echt Tesla-moordend materiaal heb je daarmee misschien nog niet in handen, maar geduld loont. Hyundai plaagde namelijk even geleden al met de komst van een sportieve N-versie van de Ioniq 6, die over 585 pk en 740 Nm koppel zou gaan beschikken. Hoelang je daar nog op moet wachten, weten ze voorlopig echter alleen in Korea.
Reacties
door FLP
door Yeelen Moller
door Joram Van Acker
door FLP
door Joram Van Acker
door John
door Joram Van Acker
door Tom
door this
door Bert
door FLP
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen