Tesla-concurrent: dit kost de elektrische Hyundai Ioniq 6 (2023)

Hyundai Ioniq 6 2023

Hyundai’s nieuwste elektrische auto heeft een prijskaartje gekregen. Die Ioniq 6 moet het gaan opnemen tegen groten als de Tesla Model 3, maar daarvoor moeten zijn prijzen natuurlijk een beetje competitief zijn. En wat blijkt? De goedkoopste Ioniq 6 duikt ruim 5.000 euro onder de vanafprijs van zo’n Tesla.

De elektrische wereld zit al op het puntje van zijn stoel sinds Hyundai in 2020 de bloedmooie Prophecy Concept liet zien. Dat was namelijk de voorbode voor deze Ioniq 6, maar pas sinds midden 2022 laten de Koreanen mondjesmaat informatie los over het productiemodel. Zo leerden we eerst het finale design kennen, verklapte Hyundai nadien dat het sterkste exemplaar 325 pk over de vier wielen verspreidt en weten we sinds een paar maanden dat je tot 614 kilometer ver komt met de juiste Ioniq 6. Eén stukje informatie ontbrak echter nog, en dat was de prijs.

Flink wat basisuitrusting

Daar komt nu verandering in, want Hyundai geeft uitgebreid inkijk in de prijzen van zijn elektrische nieuwkomer. Daaruit blijkt dat je de goedkoopste Ioniq 6 in huis haalt vanaf 47.499 euro, en dat is net geen 5.500 euro goedkoper dan de basis-Tesla Model 3. Daar hoort wel de voetnoot bij dat je dan een Core-versie van de Hyundai in huis haalt, die niet alleen flink wat vermogen maar ook wat rijbereik laat liggen ten opzichte van de Tesla. Zo wordt je Ioniq 6 aan die prijs voorzien van een enkele elektromotor met 151 pk’tjes op de achteras en een accu van 53 kWh, goed voor een actieradius van 429 kilometer. Een échte Model 3-concurrent wordt de Hyundai met de 77,4 kWh-accu, want dan beschikt die niet alleen over een rijbereik van 614 kilometer maar ook over 228 pk op de achterwielen. Daar betaal je 52.499 euro voor, ten opzichte van 52.990 euro voor een Tesla Model 3 RWD.

Hyundai Ioniq 6 2023

De krachtigste Ioniq 6 is de vierwielaangedreven versie, die eveneens de 77,4 kWh-accu mee krijgt. Die haalt 325 pk uit zijn twee elektromotoren, maar daarvoor moet je dan wel upgraden naar het Balance-uitrustingsniveau. Daardoor kost een AWD-versie minstens 63.499 euro. De Balance is dan wel de best uitgeruste variant met bijvoorbeeld 20-inchvelgen, lederen bekleding, verwarmde voor- en achterzetels en een resem rijhulpsystemen. Standaard is de Ioniq 6 trouwens ook al leefbaar, want de basis-Core krijgt meteen 18-inchvelgen, een warmtepomp, infotainment met navigatie, adaptieve cruise control en parkeersensoren en -camera’s mee. Geen verkeerd aanbod dus, temidden van een Belgenland dat steeds vaker aan de stekker gaat.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws