Autonieuws

70% van alle Europese laadpalen staat in amper drie landen

Nederland, Frankrijk en Duitsland zijn het grondgebied voor 70% van alle oplaadpalen in Europa, met Nederland als absolute koploper. De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) vreest voor een evolutie op twee snelheden in Europa als het zo verder gaat.

30% van alle oplaadpalen voor elektrische auto's in Europa zijn neergepoot in Nederland. Ook al maakt het land amper 0.8% uit van de totale oppervlakte van Europa. Meer nog, samen met Frankrijk en Duitsland bezit Nederland 70% van alle Europese laadpalen. In totaal gaat het over net geen 157.000 laadpalen. De belangrijkste lobbygroep voor de autosector in Europa, de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), vreest dat op dit tempo landen compleet uit de boot zullen vallen bij de elektrische transitie.

Belgium: 6 points

De ACEA zegt namelijk dat het succes van de elektrische auto (die wordt gepusht door Europa) voor een groot deel afhangt van de aanwezig laadinfrastructuur. Als er geen oplaadinfrastructuur is, dan zullen er geen EV's worden verkocht. Bij de slechtste leerlingen van de klas zitten onder andere Griekenland en Bulgarije. Twee landen die een relatief groot deel van de Europese oppervlakte opsouperen maar compleet zwarte gaten zijn qua oplaadinfrastructuur. Bulgarije is bijvoorbeeld 2.5 keer groter dan Nederland en heeft amper 194 oplaadpunten. Ter verduidelijking, Nederland heeft er momenteel dik 66.000.

Image
Oplaadpunten Europa Charging Points EV

Hoe doet België het? Wel, geloof het of niet maar België staat momenteel in de top 6. Al gaat het hier dus wel over een laadpalen per m2 berekening. Zo staan 3.8% van alle laadpalen van Europa in België (circa 8.500 stuks). Dit terwijl ons land amper 0.8 procent van de totale oppervlakte uitmaakt. Al is het verschil met Nederland natuurlijk pijnlijk. Want Nederland is niet zo veel groter dan België maar heeft dus wel vlot 58.000 extra laadpalen. De ACEA roept Europese landen alvast op om een versnelling hoger te schakelen. Om zo de transitie zo vlot mogelijk te maken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen