De elektrische wereld heeft er alweer een nieuw alternatief bij, en dat is er eentje van formaat. Deze Maxus MIFA 9 is namelijk een EV waar je hele gezin in past, en je dan nog een flinke afstand mee kunt rijden. Wij geven een overzichtje in negen cijfers – want waar is die ‘9’ in de naam anders goed voor?
Bracht je dit jaar al een bezoekje aan het Autosalon, dan heb je vast niet naast de MIFA 9 kunnen kijken. Dat is namelijk het nieuwste model van het Chinese Maxus, dat vooral opvalt door zijn immense buitenmaten. ‘Maximum’ is dan ook waar de eerste letter van zijn bizarre naam voor staat, terwijl de rest een samenvoegstel is van ‘Intelligent’, ‘Friendly’ en ‘Artistic’. Waar de ‘9’ voor staat weten we je dan weer niet te vertellen, maar hieronder vind je negen andere cijfers over de Maxus die minstens even interessant zijn.
Personenwagen nummer 1
Geloof het of niet, maar de Maxus MIFA 9 is in onze contreien de eerste personenwagen van het merk. Daarnaast hebben ze ook de eDeliver3, de Deliver9 en eDeliver9, en de T90 EV, maar dat zijn ofwel bestelwagens ofwel een elektrische pick-up. Dat betekent echter niet dat de MIFA 9 in zijn kinderschoenen staat, want in thuismarkt China bouwde Maxus wel al flink wat SUV’s en MPV’s.
5,27 meter lang
De MIFA 9 rekent zich tot die laatste categorie, want met zijn naar voor geplaatste cabine en zijn kaarsrechte kont is dit een rasechte gezinswagen. Het is er dan wel eentje voor de grotere gezinnen, en dat merk je al aan zijn lengte van maar liefst 5,27 meter. Daarmee is hij ter vergelijking bijna even lang als een Mercedes-Benz S-Klasse… mét verlengde wielbasis!
Ruimte voor 7 VIP’s
Zij die zo’n Mercedes-limo gewend zijn, zouden zich dan ook op hun plek moeten voelen achterin deze Maxus. Indien je hem aankleedt met het Premium-pakket, wordt de MIFA 9 namelijk voorzien van twee individuele Captain Chairs op de tweede zitrij. Via aanraakschermpjes in de armleuningen krijgen je VIP’s zo de mogelijkheid om de verwarming of verkoeling van de stoelen in te stellen, de massagefunctie te bedienen of ze te kantelen voor een ritje in platte rust.
Van 440 kilometer WLTP…
Het belangrijkste hebben we echter nog niet besproken, want de MIFA 9 is natuurlijk volledig elektrisch. Zo schuilt er onder de bodem een accupakket van 93 kWh, waar de ruime MPV volgens de officiële WLTP-meetmethode zo’n 440 kilometer ver mee moet komen. Later volgt er nog een variant met een grotere accu, die volgens de eerste cijfers wel 650 kilometer moet halen!
...tot 595 kilometer in de stad
Volgens Maxus kan je ook met de huidige versie al verder komen dan 440 kilometer op een laadbeurt. Indien je de MIFA 9 bijvoorbeeld enkel gebruikt in een stedelijke omgeving, zou een actieradius van 595 kilometer niet onrealistisch mogen zijn. Dan zal je echter wel héél voorzichtig moeten omspringen met het stroompedaal.
80% geladen in 30 minuten
Slaag je er toch in om de accu zo goed als leeg te rijden, dan hoeft dat daarom nog geen probleem te zijn. Aan de gemiddelde laadpaal doe je er dan wel 8,5 uur over om hem helemaal tot 100% vol te tappen, maar Maxus belooft dat een snellader hem in amper 30 minuten van 20% naar 80% batterijcapaciteit brengt. Heb je nog minder tijd, dan zou je op 10 minuten gewoon weer 100 kilometer actieradius bij moeten hebben.
245 pk aan vermogen
Om al die ruimte en al die batterijen in beweging te brengen, beschikt de MIFA 9 over een krachtige elektromotor op de vooras. Die is namelijk 245 pk en 350 Nm koppel sterk, al hoef je met een leeggewicht van zo’n 2,3 ton natuurlijk geen sprintwonder te verwachten. Toch zou de Maxus een topsnelheid moeten halen van 180 km/u. Echt bevorderlijk voor je rijbereik zal zo’n tempo echter niet zijn…
5 jaar garantie
Verder hoef je je echter geen zorgen te maken over de levensduur van je MIFA 9, want Maxus pakt uit met een garantietermijn waar heel wat Europese constructeurs wat van kunnen leren. Zo krijg je standaard vijf jaar garantie op een nieuw exemplaar, of 100.000 kilometer. Voor de accu’s gaat Maxus zelfs nog wat verder: daarop heb je acht jaar of 200.000 kilometer garantie.
Vanaf 68.990 euro
Met zo’n rijbereik en zo’n technologie had je natuurlijk wel al verwacht dat de MIFA 9 geen koopje zou zijn. Maxus vraagt dan ook minstens 68.990 euro voor zijn elektrische MPV, al wordt die naast de nodige luxe ook standaard uitgerust met heel wat veiligheidssystemen zoals een dodehoekassistent, adaptieve cruise control en verkeersbordherkenning. En bovendien: zoek elders maar eens een zuiver elektrische zevenzitter van dit formaat tegen een lagere prijs…
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen