Maxus introduceert op het 100ste autosalon van Brussel een belangrijke nieuwkomer voor het Chinese merk. Want na het aanbieden van elektrische bestelbusjes is het nu tijd voor de MIFA 9, een ruime elektrische monovolume met plaats voor zeven, een accu van 90 kWh en een range van 440 km.
De kans is groot dat je nog niet door hebt dat Maxus al sinds 2019 actief is op de Belgische markt. Daar hoef je je niet voor te schamen, want sinds zijn lancering focust het merk zich op de bestelwagenmarkt met twee elektrische bestelbusjes. Al van bij de aankomst was het echter duidelijk dat Maxus ook plannen had in het autosegment. En ziehier, het eerste product is gearriveerd: de Maxus MIFA 9!
Knoert van een monovolume
Grote prijzen zal de MIFA 9 misschien niet winnen met zijn naam die staat voor "Maximum, Intelligent, Friendly, Artistic 9", qua design mag hij er staan. De snuit oogt indrukwekkend, de achterkant gigantisch. Met zijn lengte van 5,27 meter moeten we er dan ook niet flauw over doen, dit is een gigant voor de openbare weg. Om je een idee te geven, met zijn lengte is hij nog een stuk groter dan een Volkswagen Multivan. Dit is dus een monovolume zoals verschillende automerken 'm niet meer durven maken.
Een wielbasis van vlot 3,2 meter en schuifdeuren maken duidelijk dat de MIFA 9 passagiers een indrukwekkende rit moet bezorgen. Een rit voor maar liefst zeven inzittenden. Want ook in die zin is de MIFA 9 een échte monovolume. Voorin wil Maxus uitpakken met verzorgde materialen en de nodige schermpraal.
Ruime range
Naast een ruim interieur pocht Maxus ook met een ruime range. Met dank aan een forse CATL-accu van 93 kWh (90 kWh netto). Daardoor behaalt de MIFA 9 een WLTP-range van 440 kilometer. AC-laden is mogelijk aan 11 kW, hoe snel je kan DC-snelladen is momenteel nog niet bekend (al zien we internationaal 80 KW DC-laden). Voor de aandrijving zorgt een elektromotor van 245 pk en 350 Nm koppel.
Prijzen hebben we momenteel nog niet, al geeft Maxus mee dat de MIFA 9 in het eerst kwartaal van 2023 gelanceerd zal worden én dat hij bij lancering kan pronken met de maximum van 5 sterren op de Euro NCAP crashtest.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 22 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden