Rijhulpsystemen, ze horen dezer dagen bij de auto als een klontje suiker bij een kop koffie. De voorbije jaren zijn er heel wat bijgekomen, waarvan er zeker een aantal zijn die je toch nooit gebruikt. Maar welke zouden we niet meer kunnen missen?
In het Engels heet dat met een overkoepelende term Advanced Driver Assistance Systems, technologie die wordt aangeboden om het rijden te vergemakkelijken. Tegenstanders opperen steeds maar dat ze het rijplezier en het echte rijden weghalen uit de auto maar voor de meerderheid van de bestuurder hoeft dat echte rijden niet en is autorijden een manier om zich van punt A naar punt B te begeven. We gooien er ook twee meer basis technieken bij, die al wat langer op de wagen zitten maar toch nog dagelijks hun nut bewijzen.
ABS
Dat ratelende geluid als je herd op je rempedaal trapt is geen onderdeel dat loszit. Het is het ABS dat ingrijpt en in jouw plaats de verdeling maakt tussen tractie en remkracht, zodat je wielen niet blokkeren.
Gordelverklikker
De gordel is dan al een aantal decennia oud, de verklikkerlampjes zijn een stuk jonger. Aangezien de aanwezigheid van de gordel niet garandeerde dat de inzittenden deze omdeden - en omdat de slogan 'klikvast, ook achterin' niet altijd effect had - werd een irritant geluid geïntroduceerd, waardoor zelfs de meest hardnekkige ziel de gordel vastklikt.
TMC (Traffic Message Channel)
Als je de TP-knop op je radio induwt, krijg je automatisch de verkeersberichten doorgestuurd. Daar zorgt het TMC voor. In België zijn er verschillende versies, die gebruik maken van het Vlaams Verkeerscentrum als bron, bij sommige kanalen aangevuld met extra informatie.
Navigatie
Ook dit kan je tot de rijhulpsystemen rekenen. Op weg naar een plaats waar je nooit naartoe bent geweest? Even checken hoe de weg loopt na die bocht? Dat doe je met de kaartjes van het navigatiesysteem. Een nadeel hiervan is dat je minder snel de herkenningspunten onderweg in je hersenen opslaat, waardoor je afhankelijk wordt van het systeem.
Lane departure warning
Een systeem dat verklikt wanneer je afwijkt van je rijvak zonder je richtingaanwijzer te gebruiken. Werkt alleen als de wegmarkeringen duidelijk genoeg geschilderd zijn en je snelheid hoog genoeg ligt.
(Adaptive) Cruise Control (ACC)
Cruise Control gebruik je vooral op langere afstanden aan constante snelheden. De Adaptive-variant zorgt er voor dat de auto zich aanpast aan de snelheid van het voertuig voor je. Even wennen dus, maar het zou het comfort verhogen, volgens de mensen die het vaak gebruiken.
Traffic Sign Recognition
Dit is het herkennen van verkeersborden door de sensor vooraan in de wagen. Het systeem is handig in de wirwar van borden langs onze wegen, al is tijdens onze tests meermaals gebleken dat de technologie even veel borden niet ziet als ons eigen oog. Ook herkenning van 'einde bebouwde kom' of snelwegborden is nog niet ingeprogrammeerd.
Blind Spot Detection
Blind Spot Detection helpt je bij het inhalen of afslaan. De infraroodsensoren herkennen voorwerpen die in de dode hoek van je spiegel bevinden. Sommige systemen zijn wat gevoeliger dan anderen maar telkens blijken ze een extra bevestiging bij je voorbereiding tot afslaan/ inhalen.
Hill Start Assist
Menig koppeling is de ontwikkelaars van dit systeem dankbaar. Het zorgt ervoor dat je wagen nog een drietal seconden blijft staan wanneer je de rem lost, zodat je makkelijk kan vertrekken zonder achteruit te bollen.
Parkeersensoren en Automatic Parking
Die twee nemen we voor het gemak even samen, want Automatic Parking is een evolutie van de parkeersensoren. Sinds we parkeersensoren hebben, kennen we de afmetingen van onze wagen niet meer. We vertrouwen erop dat de 'bliepjes' aanduiden dat we nog ver genoeg van een obstakel zitten. Dat dat niet altijd zo is, kan ondergetekende bevestigen, met bumperschade tot gevolg.
Automatic Parking maakt het nog wat eenvoudiger, je duwt de knop in en hoeft enkel gas te geven of te remmen, naarmate wat de auto aangeeft. Vooral het handenvrij draaien van het stuur blijft een truukje om te tonen aan de inzittenden. Nadeel is dat het systeem je enkel inparkeert, uitrijden uit nauwe parkeerplaatsen moet je nog altijd zelf.
Achteruitrijcamera
Nog eentje in de manoeuvre-sfeer is de achteruitrijcamera. Al dan niet met markeerlijnen, aangevuld met dynamische lijnen die je stuurhoek aangeven, zorgen ze ervoor dat je de mastodont die je wagen is toch als een pluimpje achteruitgereden krijgt. De meeste systemen plaatsen het beeld van de camera in het schermpje van het navigatiesysteem, sommige constructeurs gebruiken de binnenspiegel om op te projecteren.
Natuurlijk zijn dit slechts enkele systemen die we gebruiken tijdens het rijden. Stuurbekrachtiging, ESP, Night Vision, Head Up Displays, vermoeidheidsdetector, voetgangersdetectie... de lijst is bijna oneindig aan het worden. Welk systeem is voor jou onmisbaar en waarom?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen