Autonieuws: Fun

75 jaar geleden startte massaproductie Kever

In de jaren 30 ontwikkelde Ferdinand Porsche in opdracht van de Duitse overheid een wagen voor het volk. Toen kwam de Tweede Wereldoorlog, waardoor de massaproductie een stukje opschoof.

Maar nu de vieringen voor 75 jaar einde van de Tweede Wereldoorlog stilaan weer even voorbij zijn, kunnen we verder over de vieringen van de opstart van de economie praten. Zo volgde ondergetekende onlangs een programma op Discovery Channel over hoe de Amerikanen zoveel efficiënter hun wapens en tanks bouwden dan de Duitsers, simpelweg door standaardisering en massaproductie. Na de oorlog brachten ze die ontwikkelingen ook over naar het Europese vasteland en straf genoeg was de auto van de vijand één van de eersten die daar mee van profiteerden.

Image

aan de arbeid

Tijdens de oorlog maakte Volkswagen namelijk kleine oplagen van de Kever, het is pas na de oorlog dat met de massaproductie van 's werelds bekendste en meestgeproduceerde auto werd gestart. De fabriek in Wolfsburg kwam onder Brits bewind te liggen en die hadden van de Amerikanen geleerd hoe ze snel tanks en wapens in elkaar konden vijzen. De overstap naar de automobiel was snel gemaakt. De Britten zagen de automobielproductie als een goeie manier om het Duitse volk weer aan de arbeid te krijgen en tegelijk hun leger mobieler te maken.

lange historie

De Volkswagen Typ 1 was de eerste die van de band rolde en dat voor de volgende decennia nog zou doen. Na het productie-einde in Duitsland in 1978 werd de wagen nog steeds gebouwd in Mexico. Wereldwijd werden meer dan 20 miljoen Kevers gebouwd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen