Op zondag rijdt God een Mercedes S-Klasse, zo staat het tenslotte op de stenen te tabletten van Mozes geschreven (op de achterzijde, jij heidene!). Dat is ook het Vaticaan niet ontgaan dat al 97 jaar (!) voertuigen van Mercedes krijgt als aflaten van de Duitsers. Paus Franciscus' nieuwe pausmobiel is er eentje om duimen en vingers af te likken.
"Unicaat"
De Pausmobiel van Mercedes is nu voor het eerst volledig elektrisch, want Franciscus voert zijn wereldwijde kruistocht voortaan uit met de nieuwe G 580 met EQ-technologie - ofte: de elektrische G. het handgebouwde "unicaat" werd persoonlijk afgeleverd door Mercedes CEO Ola Källenius. Kwestie van weer een jaartje op een goed blad te staan met God.
Mercedes kon geen beter moment kiezen, want in 2025 vindt het zogeheten jubeljaar 2025 plaats - een evenement dat slechts eens in de 25 jaar plaatsvindt en waar miljoenen pelgrims voor naar Rome komen. Die zullen dan hun leider voorbij zien kruipen in een auto met een ster in de grille. Marketingwaarde? Onbetaalbaar. Of zou Mercedes het écht doen uit liefde voor de kerk?
Met scanners voor ongelovigen
Hoe dan ook, de "EQG" werd specifiek omgebouwd voor de paus. Zo werd de elektrische aandrijflijn getweaked om het langzaam rijden bij publieke optredens te optimaliseren. Een exacte uitleg geeft Mercedes niet, maar waarschijnlijk is er naast een Sport+-modus voortaan ook een Pope-mode waarbij de G extreem traag kruipt terwijl hij met zijn plethora aan radars en sensoren scant naar ongelovigen.
Visueel springt de nieuwe Pausmobiel meteen in het oog. Het dak werd verwijderd ter hoogte van de B-stijl en bij slechte weersomstandigheden krijgt de G-Klasse een unieke hardtop die zorgt voor de typische pausmobiel-look. Merk ook op dat het linker achterportier werd verwijderd en dat het rechter achterportier voortaan naar de andere kant open gaat. Suicide doors op een pausmobiel. Het moet niet meer gangster worden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen