Autonieuws: Lijst

Deze tien auto’s worden oldtimer in 2025: welke kies jij?

Het nieuwe jaar staat voor de deur, dus je weet wat dat betekent. Inderdaad: hoog tijd om je dagelijkse zoekopdracht aan te passen van “tot 1994” naar “tot 1995”! Vanaf volgend jaar worden auto’s tot dat bouwjaar namelijk erkend als oldtimer, waardoor deze tien modelletjes plots extra interessant worden.

Het is officieel: we worden oud. Elk jaar stellen we namelijk een lijstje op met auto’s die binnenkort oldtimer worden, en elk jaar schrikken we er een beetje harder van hoe recent die auto’s vaak wel aanvoelen. Kijk maar even naar deze lijst van tien aanstaande dertigers en maak ons wijs dat je je het moment niet kan herinneren waarop die nog gewoon massaal het straatbeeld vulden…

BMW 5 Reeks (E39)

Image
Oldtimers 2025

De BMW 5 Reeks van de E39-generatie, bijvoorbeeld, rij je nog geregeld eens tegen het lijf. Dat is ook allesbehalve een straf want met zijn elegant eenvoudige koetswerk lijkt hij wel het perfecte raakpunt tussen het BMW van vroeger en het BMW van vandaag. Dat geldt met name voor de faceliftversie van de E39 maar die zal je natuurlijk nog niet als oldtimer kunnen inschrijven. Zoek in de plaats daarvan naar een vroeg exemplaar met liefst een zes-in-lijn voorin, de jouwe vanaf zo’n 5.000 euro.

Mercedes E-Klasse (W210)

Image
Oldtimers 2025

Heb je trouwens bewijs nodig dat de grootste concurrent van die BMW de Mercedes E-Klasse is? Wel, hier heb je het: in precies hetzelfde jaar dat BMW zijn E39 onthulde, ging bij Mercedes het doek van de W210-generatie van de E-Klasse. Die vertegenwoordigde een nieuw tijdperk voor Mercedes en dat valt eraan te zien, want zijn vier ronde puilogen van koplampen zijn bijvoorbeeld niet ieders meug. Daarnaast was dit ook de eerste E-Klasse die je af-fabriek met AMG-opsmuk kon krijgen maar zo’n E50 of later E55 kost je al snel 15.000 euro. Voor een gewone W210 betaal je daarentegen zelden meer dan 5.000 euro.

BMW Z3

Image
Oldtimers 2025

We blijven nog even in Duitsland voor de nummer drie, want ook de BMW Z3 wordt komend jaar dertig. Die gaf in 1995 namelijk het startschot van een hele reeks BMW-roadsters en die reeks loopt helemaal door tot de Z4 die vandaag nog in de showrooms staat. Voor die laatste betaal je tegenwoordig echter een klein fortuin maar een beetje Z3 tik je al op de kop vanaf 6.000 euro. Dan zal die echter wel een bescheiden 1.8- of 1.9-literblokje onder de kap hebben want de zes-in-lijnmotoren kwamen pas later… Misschien toch nog even wachten dan?

Alfa Romeo GTV/Spider

Image
Oldtimers 2025

In de tussentijd kan je gewoon een cabrio kopen die wél van in den beginne met een zescilinder te krijgen was, en dat was ook niet zomaar een zescilinder. In het vooronder van de Alfa Romeo Spider kon je namelijk een Busso-V6 krijgen, vaak bejubeld als één van de best klinkende zespitters ooit gebouwd. Daarnaast was deze Alfa er ook als ‘GTV’-coupé maar welke je ook verkiest, allebei werden ze stiekem al voor 1995 geïntroduceerd. Aangezien hun productie echter pas laat in 1994 op hang kwam, was het wachten tot volgend jaar voor de eersten de oldtimerstatus bereiken. Instappen doe je al vanaf zo’n 4.000 euro maar zoek even door, en koop een knap exemplaar met V6 voor rond de 8.000.

Fiat Barchetta

Image
Oldtimers 2025

Is dat je toch net wat te prijzig, dan rij je al in een Italiaanse cabrio voor minder dan dat. Om en bij de 4.000 euro levert je namelijk een Fiat Barchetta op en die mag dan op het platform van een Punto staan, maar vergis je niet. Je kijkt hier naar een lekker lichtvoetige roadster met een pittige, 130 pk sterke viercilinder en een bouwkwaliteit waar alleen de Italianen destijds mee weg kwamen. Reken dus op flink wat windgeruis met de kap omhoog maar goed: zo hoor je een Barchetta natuurlijk niet te rijden.

Lancia Y

Image
Oldtimers 2025

Wil je namelijk een Italiaanse oldtimer met een dak erop, dan kan je even goed in deze Lancia Y gaan zitten… Want jawel: ook wij stonden er even van te kijken dat die volgend jaar zijn dertigste verjaardag viert. Dat ligt waarschijnlijk aan zijn moderne design want van zijn bescheiden 1.1-, 1.2-, en 1.4-litermotortjes krijgt een oldtimerliefhebber het vast niet meteen warm. Waarom we hem dan toch in deze lijst plaatsen? Wel, dertig jaar na datum is de eerste auto van het herrezen Lancia opnieuw een Ypsilon… Maakt dat zo’n oer-Y zijn prijs van hoogstens 3.000 euro niet waard? Nee? Niemand?

Volkswagen Sharan

Image
Oldtimers 2025

Nu we toch bezig zijn: hier heb je nog een auto die je zijn leeftijd misschien niet zou nageven. In 2025 viert de Volkswagen Sharan namelijk eveneens zijn dertigste verjaardag en dat doet hij in mineur, want sinds een paar jaar bouwt Volkswagen geen Sharan meer. Dat maakt zo’n exemplaar van de eerste generatie misschien des te unieker als oldtimer… Oké, wie maken we iets wijs: dit koop je gewoon om met z’n zevenen aan boord de verkeersbelasting te ontduiken. Dat doe je al vanaf zo’n 2.000 euro, als je een vroege Sharan kan vinden want stuk voor stuk zijn ze natuurlijk helemaal opgebruikt.

Ferrari F50

Image
Oldtimers 2025

Voor je echter gaat denken dat 1995 een saai jaar was: dat is dan buiten Ferrari gerekend. In hetzelfde jaar waarin Volkswagen zijn Sharan onthulde, trokken de Italianen namelijk het doek van hun meest baanbrekende auto sinds de F40: de F50. Die overtrof zijn voorganger nog met dank aan een 4.7-liter V12, goed voor dik 500 pk op de achterwielen. Bovendien pakte hij uit met een 90’s design om van te smullen, in die mate dat de F50 niet alleen in het ‘Rosso Corsa’ maar ook in het ‘Giallo Modena’ op menig slaapkamerposter paste. Dit is dan ook een echte dream car en dat merk je aan de prijzen: die schommelen tegenwoordig rond de 4 miljoen euro.

MG F

Image
Oldtimers 2025

Zo’n bedragen hoef je echter niet uit te geven om een kersverse oldtimer met middenmotor te krijgen, wel integendeel. Voor amper 4.000 tot 5.000 euro koop je namelijk een MG F en ook die heeft de motor achter zijn twee zitplaatsen. Dat is dan wel een 1.8-liter viercilindertje met 120 tot 145 pk maar geen nood, want een cabrio zijnde krijg je elk van zijn cilinders dubbel en dik te horen. Bovendien is het toch eens iets anders dan zo’n typische Mazda MX-5, terwijl de MG eveneens garant staat voor lichtvoetig rijplezier.

Suzuki X-90

Image
Oldtimers 2025

Als je nu nog niet overtuigd bent dat 1995 een cabriojaar was, dan had je het raarste exemplaar van dat jaar nog niet gezien. Dat is namelijk ongetwijfeld de Suzuki X-90, lange tijd de enige crossover-cabriolet ter wereld tot de Range Rover Evoque zijn klanten kwam pikken — of toch ongeveer. Het spreekt dus voor zich dat zo’n X-90 aartsmoeilijk te vinden is maar lukt het je toch, dan ben je er voor zo’n 6.000 euro van af… Maar haast je, want liefhebbers beginnen de Suzuki steeds meer te appreciëren.

Welk van deze kersverse klassiekers zou jij volgend jaar op een O-plaat willen zetten? Oké, de Ferrari waarschijnlijk maar als je ‘m zelf moest betalen? Laat het ons weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen