Autonieuws: Officieel

Officieel: Ford Focus (2018) en Focus Clipper

Hoe Ford twintig jaar Focus viert? Met een vierde generatie. Eentje die de sterktes van de voorbije generaties moet verzoenen met hedendaagse technologie en verwachtingen. Zonder te raken aan hét belangrijkste punt van de Focus: rijplezier.

Hij was twee jaar op rij de meest verkochte auto in de wereld (geen mop) en hij wordt door iedereen unaniem gelauwerd voor zijn rijkwaliteiten. Om maar te zeggend dat de Focus geen hobbyproject is voor Ford. Dit is, na de F-150, stiekem de meest belangrijke auto voor Ford. Waardoor het merk niet over één nacht ijs gegaan is met de ontwikkeling van de vierde generatie. Meer nog, het merk bouwde een nieuwe vijver om daarop een laag van nieuw ijs te leggen. Of in mensentaal; de Focus doet het met een nagelnieuw platform.

Autonoom

C2. Niet enkel de naam dat een Frans merk ooit op een kleine hatchback kleefde, ook de naam van het platform waarop de nieuwe generatie Focus zich laat bouwen. Daarmee is het de eerste binnen het Ford-gamma. Belangrijk, want de nog even huidige generatie stond op een platform dat al meedraaide van 2003, waardoor het steeds moeilijker werd om nieuwe technologieën te herbergen in de hatchback.

Image
ford-focus-2018

Dat nieuwe platform maakt daar dus komaf mee. Serieus. Want plots beschikt de Focus over Level 2 autonomie. Waardoor de Focus tot snelheden van 200 km/u het rijden wat over kan nemen. Met dank aan een adaptieve cruisecontrole, actieve rijstrookassistent, stop & go en verkeersbordherkenning. Nog wat knapper? Via de navigatie en die verkeersbordherkenning kan de Focus in het donker automatisch zijn lichtbundel aanpassen. Rij je richting een kruispunt, dan zal hij dit weten en breder gaan schijnen om zo een veiliger overzicht te geven. Dreigt het toch fout te gaan, dan kan de Focus, buiten een noodrem uitvoeren, ook stilstaande of traag rijdende objecten actief gaan ontwijken.

Zaken die je inderdaad eerder bij Volvo zou verwachten. Je zou nog beginnen geloven dat Ford en Volvo ooit iets met elkaar hadden te maken en dat Amerikanen toch een zaakje links of rechts hebben opgepikt van de Zweden.

Kofferfans: "Beter dan een Golf"

Al geeft de nieuwe Focus ook ruimte voor technologie die we al vaak gewoon zijn bij de concurrentie. Zoals een head-updisplay bijvoorbeeld. Geloof het of niet maar de Focus is de eerste Ford in Europa die de technologie aan boord krijgt. En nu we toch zijn ingestapt om die display aan te duiden, de gehele boordplank steekt - eindelijk - in het nieuw. Met een look die we ook al van uit de nieuwe Fiesta herkennen, een 8-duims infotainmentsysteem en de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden.

Image
ford-focus-2018

Wederom, geen zaken waar de concurrentie mee in haar onderbroek wordt gezet maar wel zaken die de Focus nodig heeft om te kunnen strijden met die concurrentie. In één ruk heeft Ford het trouwens over de gegroeide proporties binnenin. Met extra schouder- en beenruimte. Zowel voor als achter. Grotendeels te verklaren door een met 5 centimeter gegroeide wielbasis. Voor de bagagejongens, de Wagon slikt tot 1.653 liter (5-deurs: 1.354l). Beduidend meer dan een VW Golf Variant, evenwel een stuk minder dan stouwkoning Skoda Octavia Combi.

Focus RS-tech

Al rekent Ford op een andere partytrick, want de ingenieurs gingen steeds uit van één belangrijk punt; de Focus moet de rijdersauto blijven in het segment, ongeacht de versie. Daarvoor gebruikt het niet enkel een multilink achteraan (toegegeven, de laagste versies doen het met een torsieas) maar eveneens met technologie die ze initieel ontwikkelden voor de laatste generatie Focus RS.

Image
ford-focus-2018

Simpel gezegd; een stijver koetswerk (20%), geïsoleerd subframe en - optionele - technologie die in staat is om bijvoorbeeld een put in de weg te detecteren en in staat is om de wielen tegen te houden om al te diep in die put te vallen. Een vernieuwde stuurinrichting met systeem op de kolom moet de kers op de taart zijn. Of om het met Ford-woorden te zeggen: "De Focus en zijn toonaangevend rijplezier gaan hand in hand. We zijn niet van plan om ons de loef te laten afsteken door een concurrent."

Gekend gerief

Ook bij generatie 4 ligt de motor nog steeds voorin (dat zou anders nog eens een verrassing zijn). Of beter; motoren. Want Ford stelt een gekende lijst van motorblokken ter beschikking. Minimaal 1-liter groot, maximaal 2-liter groot. Te beginnen met de driecilinder turbobenzine van 1-liter die beschikt over 85, 100 of 125 pk. Daarboven staat een 1.5 viercilinder turbobenzine met 150 dan wel 182 pk.

Image
ford-focus-2018

Op dieselvlak begint het met een 1.5 turbo, die is 95 pk of 120 pk sterk. Bovenaan staat een 2-liter viercilinder turbodiesel met 150 pk. Voor ieders wat wils dus. Over een fiscaal vriendelijke plug-in of elektrische variant rept Ford (vooralsnog) met geen woord. Wel over een nieuwe 8-trapsautomaat, voor als je geen zin hebt om zelf in de herwerkte manuele zesbak te roeren.

3 smaken

Net zoals kleiner broertje Fiesta is een grote nieuwigheid terug te vinden in de uitvoeringen. Het trappenstelsel waarbij je steeds meer standaarduitrusting krijgt blijft bestaan maar bovenaan is er plaats voor verschillende top-uitvoeringen. Specifiek: ST-Line, Vignale en Active. Die eerste is de sportieve knaap (met een verlaagde en aangepaste ophanging), die tweede is voor de stijlzoekers en de laatste voor de crossoverrijders die geen zin hebben in een Kuga.

Image
ford-focus-2018

Drie verschillende karakters volgens Ford met elk ook een verschillend identiteit. Want wat ons nu al opvalt is dat Focus nood heeft aan het opsmukwerk van de hogere uitvoeringen om knap voor de dag te komen. Woorden over het design laten we dan ook graag aan jullie over in de reacties. Geslaagd, de vierde generatie Focus?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen