Is iets als een Skoda Scala wel je ding, maar vond je het model er altijd een beetje goedkoop uitzien? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want de Scala krijgt slankere koplampen, sportievere bumpers en meer uitrusting. Daardoor zou je je bijna gaan afvragen waarom je nog bij Volkswagen of zelfs Audi zou gaan shoppen.
Skoda en het C-segment, het blijkt iets weg te hebben van een moeilijk huwelijk. Zo introduceerden de Tsjechen in 2012 de Rapid en laat ons eerlijk zijn: wanneer heb jij er voor het laatst eentje in het wild gezien? Eind 2018 waagden ze dan maar een nieuwe poging met de Scala en ondanks een lagere prijs en grotere koffer dan zowat al zijn concurrenten, is ook die best zeldzaam op onze wegen. Anno 2023 ziet de C-segmentkoper namelijk graag iets van een premiumkantje aan zijn hatchback… Dus premium is wat ze zullen krijgen.
Inclusief sportversie
Skoda heeft namelijk zijn facelift voorgesteld voor de Scala, en daarvoor lijken ze wel bij concerngenoot Audi gespiekt te hebben. Weg zijn namelijk die eigenzinnige, schuine koplampen van voorheen en in de plaats daarvan krijg je scherpe nieuwe kijkers voorgeschoteld. Die krijgen een knappe LED-dagrijverlichting ingebouwd en over LED’s gesproken: voortaan kan je de Scala bestellen met matrixkoplampen met individueel uitschakelbare LED-pixels voor de adaptieve grootlichten. De grille groeit ook subtiel en de luchthapper onderin de bumper wordt afhankelijk van het uitrustingsniveau afgewerkt met verchroomde puntjes. De ‘Monte Carlo’-versie drapeert daarentegen alles in een zwart jasje — want wat ben je met premiumambities zonder een sportief jasje.
Kies je voor die Scala ‘Monte Carlo’, dan krijg je binnenin heuse sportstoelen maar die zijn niet bepaald nieuw. Wat wel nieuw is, is het feit dat elk exemplaar ongeacht het uitrustingsniveau tegenwoordig over een digitaal bestuurdersdisplay beschikt. Standaard is dat 8 inch groot, maar een extra investering voegt daar nog eens 2,25 inch aan toe. Hetzelfde geldt voor het infotainmentsysteem dat in de basisversie 8,25 inch en hogerop 9,2 inch meet, maar Skoda dwingt je niet om daarlangs alles te bedienen. Gebruiksgemak staat namelijk nog steeds voorop, dus je krijgt eronder een bedieningspaneeltje voor de klimaatregeling dat zelfs nog wat geoptimaliseerd werd indien je de ‘Climatronic’-automatische kimaatregeling kiest.
Meer uitrusting
Over gebruiksgemak gesproken: Skoda neemt ook de standaarduitrusting van de Scala onder de loep. Daarbij worden niet alleen die schermen van daarnet, maar ook een aantal veiligheidsfuncties toegevoegd. Reken dus meteen op een noodremassistent met voetgangerherkenning, een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning op de basisversie van je Scala, die voortaan als ‘Essence’ door het leven zal gaan. Daarboven vind je de chiquere ’Selection’ en de topversie is die ‘Monte Carlo’ met zijn sportieve accentjes van daarnet. Verder kan je kiezen voor allerhande pakketten, en die bevatten ook meer uitrusting dan voorheen. Zo staan straks zaken als adaptieve cruise control en een draadloze smartphonelader in de optielijst, net als een elektrisch bediende achterklep die zich laat openen door met je voet onder de auto te zwaaien.
Op motorisch vlak blijft het aanbod dan weer onveranderd, of toch sinds de dieselmotoren het Scala-schip verlieten. Reken dus op een 1.0-liter driecilinder benzinemotor met 95 pk als instapper, en tegen een meerprijs hoest het blokje 110 pk op. Hogerop staat een mildhybride 1.5-litermotor met 150 pk en zal als vanouds vermoedelijk weer de enige motor zijn die je in de sportiever ogende ‘Monte Carlo’ kan krijgen. Wat dat moet kosten, weten we op dit moment nog niet.
Reacties
door Martijn
1 year agoReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen