MG introduceert de kleinste auto van zijn gamma. Die MG3 profileert zich niet als budget-EV maar potentieel wel als budget-hybride. Met prestaties die een Toyota Yaris Hybrid voor schut zetten, zonder in te boeten op efficiëntie. Is dit waar de particulier op zit te wachten?
De compacte crossover mag dan wel de koning van de verkoopcijfers zijn, MG komt wat tegengas geven met de MG3. Toyota Yaris Hybrid, Renault Clio E-Tech en Honda Jazz e:HEV mogen hun messen al slijpen, want er is een nieuwe rivaal aangemeerd!
Brave looks
Visueel wil MG alvast niet choqueren. Zo expressief gestileerd de MG4, zo braaf de MG3. De snuit oogt sportief met de scherpe lichten en gapend grille, maar de flank en derrière van de 4,11 meter lange hatchback zetten gebruiksgemak voorop. Deze MG3 wil een allemansvriend zijn, laat dat duidelijk zijn.
De 16-duims velgen zijn bescheiden en tussen uitvoeringen Standard, Comfort en luxury vallen er geen visuele verschillen te bespeuren (buiten led-lichten op de hogere uitvoering). In een wereld van - overdreven - personalisatie en designen om te designen is dit misschien wel een frisse wind. Het heeft tenslotte ook Dacia geen windeieren gelegd.
Verzorgd interieur
Binnenin wil MG duidelijk maken dat het voor een zacht prijsje kwalitatieve interieurs in elkaar kan steken. Dat deed het ook al met de MG4, MG5 en ZS en doet het nog eens over met deze MG3. Verschillende onderdelen (stuur en knopjes) komen vanuit de MG4 en geven samen met de twee digitale schermen een verzorgde indruk. Er is desgewenst rood stiksel op het dashboard en een diamantmotief op de stoelen.
De 7-duims instrumentencluster en het 10.25-duims infotainmentscherm zijn trouwens standaard en laten Android Auto en Apple Carplay toe. Hoewel MG spreekt over vijf zitplaatsen, is het duidelijk dat ze achterin vooral 2 "comfortabele" plaatsen en een noodzitje centraal voorzien. De koffer is met 293 liter nét wat groter dan die van pakweg de Toyota Yaris Hybrid en Renault Clio hybride. Merk wel op dat de achterbank enkel in één deel valt neer te klappen. Met z'n drieën op pad en net wat groter spul meenemen zit er dus niet in.
190 pk!
Laat dat - tot we 'm gereden hebben - misschien ook de grootste achilleshiel zijn van deze MG3. Want ook onder de kap neemt MG geen risico's. Het ontwikkelde een gloednieuwe hybride-aandrijflijn voor deze MG3 die alle concurrenten een poepje moet laten ruiken. Aan de basis daarvan ligt een 1.5-liter viercilinder benzine van 102 pk die ondersteuning krijgt van een elektromotor van 109 pk. Het vermogen gaat naar de voorwielen via een automaat met 3 versnellingen. Jep, dat las je goed, 3!
Met een systeemvermogen van 190 pk en 425 Nm koppel is hij fors sterker dan alle andere hybrides van zijn segment, al stopt MG daar niet. Ook de accu van 1.83 kWh is merkelijk groter dan die van pakweg Clio hybride (1.2 kWh) en Yaris hybride (0.7 kWh). Daardoor zou je grotere stukken puur elektrisch moeten kunnen rijden én schermt deze MG3 met de vlotste sprinttijd naar de honderd van de klas (0-100 km in 8 seconden). De laatste nagel in de kist is tenslotte het gemiddelde verbruik van 4,4 l/100 km en de CO2-uitstoot van 100 g/km. Ook daar geeft hij geen duimbreed toe op zijn rivalen.
Maar de prijs?
Tja, de prijs. Dat is momenteel dé hamvraag natuurlijk. Want MG steekt de MG3 vanaf de basis niet kaal in de uitrusting. Dat heeft natuurlijk deels te maken met de door Europa verplichte veiligheidsnufjes. Denk maar aan een rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrole, noodrem, fille-assistent, standaard navigatie en verkeersboordherkenning. Werp je een blik op de catalogi van de concurrentie, dan zie je vanafprijzen die rond de 23.000 euro schommelen.
Áls MG deze MG3 in de markt kan zetten voor een prijs onder de 20.000 euro, dan lijkt enkel de - niet in hybride beschikbare - Dacia Sandero nog een vuist te kunnen maken. Maar een prijs, die hebben we vooralsnog niet. We gaan alvast aan het peuteren!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen