Ondanks het geloof van moederhuis Stellantis, lijkt het in de realiteit maar niet te vlotten bij Maserati. De Italiaanse producent van luxewagens kreeg recent nog een frisse wind met 4 nieuwe modellen - te zeggen: MC20, Grecale, GranCoupe en GranCabrio -, maar de grote toestroom van klanten blijft uit.
De juiste weg?
Moederhuis Stellantis kan niet anders dan de productielijnen van GranCoupe en GranCabrio stil te leggen. Dat doet het van 2 december (2024) tot 5 januari (2025). Aan de basis ligt volgens het merk de zwakke markt in de Verenigde Staten en China. Die uitspraak staat evenwel wat spaak op andere info, want luxemerken zijn het wereldwijd net wel heel goed aan het doen.
Het uitblijvende succes van Maserati kan dus wel eens tweeledig zijn. Enerzijds is het maar de vraag hoe "luxueus" Maserati wordt gezien buiten Europa. In de VS wordt het merk namelijk gezien als "extreem onbetrouwbaar", "matig afgewerkt" en "gewoonweg zijn geld niet waard". Daarenboven helpt het natuurlijk niet dat GranCoupe en GranCabrio hun iconische V8 moesten afstaan in ruil voor een V6 of elektrische aandrijflijn. Het wordt steeds duidelijker dat de rijken der aarde geen interesse hebben in auto's met elektromotor. Zelfs de Rimac Nevara hypercar blijkt een "hard sell" te zijn voor het Kroatische merk. Heeft Stellantis Maserati in de verkeerde tunnel geduwd? We kunnen alleen maar speculeren.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen