Eén van de iconen van het E-segment steekt in ’t nieuw: de Audi A6 Avant… en dat lees je goed: daar staat niet A7. Audi houdt namelijk toch vast aan de gekende naamgeving, én aan het gekende recept. Reken dus nog steeds op een forse break met benzine- en dieselmotoren, al is de A6 wel op heel wat vlakken verbeterd.
Het had zomaar gekund, of we maakten hier kennis met ’s werelds eerste ‘A7 Avant’. Audi had namelijk een plan uitgestippeld om zijn complete naamgeving over een andere boeg te gooien waarbij de even cijfers op EV’s moesten kleven en de oneven cijfers op verbranders. Die strategie zorgde echter al voor verwarring bij de nieuwe Audi A5 — je weet wel, de opvolger van de A4 — waardoor Audi besliste om zijn kar te keren en gewoon aan de oude naamgeving vast te houden. Maak dus kennis met de opvolger van de oude Audi A6: de nieuwe Audi A6.
A5 vooraan, maar niet achteraan
Of meer specifiek: de nieuwe Audi A6 Avant want voorlopig onthullen de Duitsers hem alleen als break. Dat blijft net als voorheen trouwens een échte break want van SUV-invloeden is hier geen sprake — zelfs over een Allroad-versie zwijgt Audi in alle talen. In de plaats daarvan zien we een auto die sterk aansluit bij het design van de A5, dus reken op een afgeronde ‘Singleframe’-grille vooraan geflankeerd door vlijmscherpe koplampen. In tegenstelling tot de elektrische A6 e-tron krijg je hier dus geen verlichting in twee verdiepingen, al kan je net als bij andere Audi’s wel kiezen uit zeven verschillende lichtsignatuurtjes.

Achteraan wijkt de A6 Avant niet alleen af van zijn e-tron-neef, maar ook van zijn A5 Avant-broer. Daar gaat de verlichting namelijk een compleet andere richting uit waarbij de lichtunits niet gewoon in een doorlopende LED-balk zitten, maar erboven zweven. Ook die verlichting is personaliseerbaar en kan in geval van nood zelfs symbolen weergeven aan achterliggers. Onder die LED-balk zie je dan weer twee pijlvormige sierdelen die op het donker getinte exemplaar in de beelden niet echt opvallen, maar bij een blekere of fellere A6 vast een prominent deel van het design uitmaken. Verder blijft het silhouet echter herkenbaar met alweer een redelijk schuin aflopende daklijn, en het resultaat is een break die zelfs gestroomlijnder is dan de nochtans compactere A5 Avant!
Meer schermen, minder ruimte
Over die A5 Avant gesproken: vond je de neus van deze A6 al gelijkaardig, dan heb je het interieur nog niet gezien. Ook hier kijk je namelijk naar een cockpit gedomineerd door twee en soms zelfs drie schermen, afhankelijk van hoe diep je in de buidel tast. Zo zijn het bestuurdersdisplay van 11,9 inch en het infotainmentscherm van 14,5 inch standaard maar tegen een meerprijs krijgt ook je passagier een eigen touchscreen van 10,9 inch groot. Daarmee zijn die schermen dus van hetzelfde formaat als in de A5 en ook het stuurwiel en het gros van de bedieningselementen lijken daarvan geleend.

Wat je dan weer wel krijgt in je A6 Avant, is extra ruimte. Zo biedt deze break 503 liter koffervolume, oftewel 27 liter meer dan een A5 Avant. Daarmee moet deze A6 echter wel zijn meerdere erkennen in de BMW 5 Reeks Touring (570 liter) én de Mercedes E-Klasse Estate (615 liter), of althans op papier. Sterker nog: de nieuwe A6 Avant is zelfs een stuk kleiner achterin dan zijn voorganger (565 liter) en dat terwijl hij 6 centimeter langer geworden is. Audi zegt er wel bij dat het koffervolume varieert afhankelijk van de gekozen motorisatie dus we hopen dat ze om één of andere reden gewoon de compactste hebben gemeten. Blijft het echter niet genoeg, dan kan je de achterbank in drie delen neerklappen en ontstaat tot 1.534 liter volume.
Tussen mildhybride en full hybrid
Op motorisch vlak blijft alles dan weer herkenbaar, of toch op het eerste gezicht. Zo wordt de A6 Avant verkrijgbaar met de keuze uit twee benzinemotoren: een 2.0-liter viercilinder met 204 pk en een 3.0-liter V6 met 367 pk. Die eerste stuurt dat vermogen naar de voorwielen en die tweede naar de vier wielen, wat Audi lekker eenvoudige namen oplevert: de A6 Avant TFSI en de A6 Avant TFSI quattro. Wil je daarentegen liever een A6 Avant TDI of TDI quattro, dan krijg je een 2.0-liter dieselblok met in beide gevallen 204 pk. Van S- of RS-versies is voorlopig nog geen sprake maar we rekenen er wel op, net als op een plug-inhybride variant.

Ook de overige motoren zijn echter niet vrij van elektrificatie, wel integendeel. Zo geeft Audi zowel de 3.0-liter benzinemotor als de 2.0-diesel zijn ‘MHEV Plus’-technologie mee. Net als bij de A5 en S5 zoekt die zo’n beetje het midden tussen mildhybride en full hybrid met dank aan een 24 pk sterk elektromotortje in de versnellingsbak en een 1,7 kWh-accu. Daarmee moet je aan lage snelheden of als er amper vermogen gevraagd wordt zuiver elektrisch kunnen rijden terwijl het systeem de rest van de tijd gewoon het verbruik helpt drukken.
Wachten op een sedan
Ook de prijzen kunnen we trouwens al melden want Audi opent nog deze maand de orderboekjes vanaf 58.600 euro. Dan krijg je de 2.0-liter benzinemotor met 204 pk en dus zonder mildhybridehulp. Over de prijs van de versie met 3.0-liter V6 spreekt Audi zich nog niet uit maar een diesel met ‘MHEV Plus’-technologie is de jouwe vanaf 63.250 euro.

Het enige waar Audi voorlopig niks over verklapt is over de komst van een A6 sedan, al verwachten we die wel. De vraag is alleen of dat wel een echte sedan of eerder een ‘Sportback’ wordt, om liefhebbers van wijlen de A7 een alternatief te geven.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen