Autonieuws: Officieel

Nieuwe T60 MAX is de Maxus-pick-up voor wie nog niét elektrisch wil gaan (2025)

Wie Maxus zegt, zegt elektrische pick-ups toch? Wel, niet altijd. Na de T90 EV en de e-Terron9 is het nu namelijk de beurt aan deze T60 MAX… En je leest het goed: die doet het zonder ‘e’ voor of ‘EV’ achter zijn naam, maar gewoon met een dikke diesel in het vooronder.

Eén van de grootste namen bij de elektrische bestelwagens is geen Europese speler, maar wel een Aziatische. Maxus biedt namelijk al jaren een gamma van bedrijfsvoertuigen op stroom aan en sinds 2022 zitten daar zelfs pick-ups tussen. Toen stelden ze de T90 EV voor en die kreeg pas nog gezelschap van de grotere eTerron9… Maar wil dat dan zeggen dat ze geen pick-ups met klassieke dieselmotoren willen aanbieden? Welnee…

De volle 3,5 ton slepen

Maak namelijk kennis met de Maxus T60 MAX en als je dan dacht dat dit het kleinere broertje van de T90 was, dan dacht je verkeerd. Wel integendeel: op heel wat vlakken is de T60 gewoon identiek. Dat merk je al aan het design want hoewel Maxus het niet met zoveel woorden zegt, lijkt het gros van de carrosseriepanelen ons één op één verwisselbaar. Vooraan pakt de T60 MAX echter wel uit met een aangepast front, compleet met een grotere en in zekere zin ook stoerdere grille.

Image
Maxus T60 Max 2025

Ook de buitenmaten kunnen je wel eens bekend voorkomen als je toevallig heel ons testverslag van de T90 EV hebt uitgelezen. Die laatste pakte namelijk uit met een lengte van 5,4 meter en je raadt het al: deze T60 MAX is op een haar na even groot. Dat geldt dus ook voor zijn ruime laadbak die 1,49 meter lang en 1,51 meter breed is, en in dit geval 975 kilogram aan lading mag dragen. Dat is 50 kilogram meer dan een T90 EV maar vooral het trekgewicht van de T60 MAX is aanzienlijk beter: hij mag de volle 3,5 ton slepen.

Verrassend moderne pick-up

Dat dankt deze Maxus natuurlijk vooral aan zijn aandrijflijn want we zeiden het al: de T60 MAX is niét elektrisch. In de plaats daarvan vind je voorin een 2.0-liter dieselmotor en vind je dat wat vuil, weet dan dat Maxus hem klaargestoomd heeft om op hernieuwbare HVO100-brandstof te kunnen draaien. Hoe dan ook brengt dit blok 215 pk en 500 Nm koppel naar de vier wielen, tenzij je natuurlijk kiest om zijn achttraps automaat in de achterwielaangedreven H2-modus te laten staan… Of je selecteert de automatische stand, en dan kiest de aandrijflijn voor jou.

Image
Maxus T60 Max 2025

Ook binnenin kijk je trouwens naar een verrassend moderne pick-up, getuige zijn twee 12,3-inchschermen achter een doorlopende glasplaat. Het ene neemt de taak van de tellers op zich en het andere is aanraakgevoelig en bevat standaard Apple CarPlay en Android Auto. Ook een draadloze smartphonelader is trouwens standaard, net als een 360°-parkeercamera en adaptieve cruisecontrol. Daarmee is de Maxus T60 MAX dus best goed uitgerust voor zijn prijs want het merk vraagt er 38.690 euro exclusief BTW voor, waarmee hij goedkoper is dan een Toyota Hilux of zelfs een Isuzu D-Max.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen