Rijtest

Rijtest: Toyota Hilux 2.8D Double Cab (2022)

De Toyota Hilux steekt in het nieuw, of toch min of meer. Even geleden kreeg de onverwoestbare pick-up namelijk een facelift die niet alleen de looks maar ook het comfort moest klaarstomen voor modernere tijden. Maakt dat de Hilux eindelijk de term ‘auto’ waardig? Wij zochten het uit.

De fiscus maakt het een voertuig als deze Toyota alvast niet makkelijk om die titel te verdienen. De Hilux is namelijk een pick-up, en daar hoort tegenwoordig een verplichte voetnoot bij. Deze carrosserievorm is met ingang van 2023 zo goed als dood voor de Vlaamse particulier, want vanaf dan wordt een kolos als deze voor de volle pot belast. Enkel indien je een ondernemingsnummer kunt voorleggen, zal je pick-up nog onder het fiscaal voordelige regime van de lichte vrachtwagens vallen. Voor het zover is, klommen we dus nog even in de cabine van een Hilux om te zien wat wij werknemers straks moeten missen.

Gebouwd voor de eeuwigheid

“Klimmen” is daarbij alvast het juiste woord, want een apparaat zo utilitair als deze Toyota kom je maar zelden tegen. De Hilux wordt namelijk nog steeds gebouwd op een ladderchassis, waardoor de cabine letterlijk bovenop de basis van de auto staat. Daardoor is enig trekwerk vereist om jezelf in de bestuurdersstoel te hijsen, al beschikt de Toyota dus wel over enorm robuuste looks. Die worden nog versterkt door de nieuwe neus die de Hilux bij zijn laatste facelift aangemeten kreeg, waarbij de koplampen wat slanker en de grille aanzienlijk groter werden. Je kan er tegenwoordig zelfs voor kiezen om je pick-up aan te kleden met een GR Sport-pakket dat een sportief sausje over het geheel giet.

Image
Rijtest Toyota Hilux 2022

Dan krijg je natuurlijk wel meteen het Comfort-uitrustingsniveau mee, dat meer opties en knappe lichtmetalen velgen op je Hilux schroeft. Toch klinkt dat als een flinke smak geld, maar heel wat andere pick-ups gaan daar met gemak over. Zo kiest de Hilux het midden tussen aanzienlijk duurdere premium-pick-ups als de Volkswagen Amarok of Ford Ranger die je minstens 50.000 euro exclusief BTW kosten, en prijspakkers als de SsangYong Musso of Isuzu D-Max die professionelen al in huis halen voor zo’n 25.000 euro.

Conclusie

Toyota mag zijn Hilux dan wat manieren bijgeleerd hebben, maar dat verandert niets aan wat hij is: een werkpaard. Zijn motor is onverstoorbaar rudimentair, zijn ophanging voelt zich het beste thuis in de diepste kuilen en zijn laadbak is opgewassen tegen het zwaarste vuil. En dat is eigenlijk maar goed ook, want daardoor is de Hilux vooral aantrekkelijk voor zij die hem vanaf volgend jaar nog kunnen betalen: hardwerkende zelfstandigen.

Specificaties

Vermogen204 pk
Overbrenging6-trapsautomaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 125 kg
Prijs basismodel€ 49 860
Gemiddeld testverbruik9.60L/100km
CO2-uitstoot233 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen