
Na de lancering van enkele gesmaakte kleintjes zoals de Tivoli en XLV focust SsangYong zich nu terug op haar werkpaarden. Gerief zoals de Rexton maar ook de Musso. Want jawel, het Actyon Sports-naamplaatje vervalt op de pick-up, voortaan is het Musso.
Noem 'm geen werkpaard, de Zuid-Koreanen zien de Musso liever als een luxetransporter. Een SUV dus die toevallig beschikt over een ladderchassis en open laadbak. Maar is deze Musso dan echt het luxebeest binnen de pick-upwereld?
Neushoorn
Zoals je mag verwachten oogt de Musso, Koreaans voor "neushoorn" trouwens, als een groot beest. Met het voorsteven van de Rexton. Niet toevallig, want zowel Musso als Rexton delen dezelfde onderhuidse genen. Het verklaart misschien ook meteen waarom deze Musso er enkel komt als double cab. Een trucje waarmee SsangYong natuurlijk extra de luxe en comfort van de pick-up kan onderstrepen door al haar tijd te steken in één versie die sowieso vaak wordt besteld voor het extra comfort.

Vijf meter lang telt de Musso er alvast door, waardoor hij tot de kleinere pick-ups in het segment hoort. Al komt er binnenkort een verlengde versie die 40 extra centimeters in de laadbak krijgt. Dat scheelt toch weeral in het aantal bierbakken die achterin passen.
Business in de front, feestje in the bak
Nu goed, het is vooral binnenin waar SsangYong het verschil wil maken. Een evolutie die we ook bij andere pick-ups zoals de Nissan Navara en Ford Ranger tegen kwamen. De Musso baseert zich dan ook grotendeels op de hoogste uitvoering van de Rexton SUV maar dan met iets transportvriendelijke materialen. Wat niet wil zeggen dat de Musso er onappetijtelijk uitziet.

De binnenafwerking is meer dan degelijk en oogt als een cabine vol comfort. Verre van een roesten hamer die enkel zijn werk goed moet doen. Het is eerder elegant vertoeven in de ruime zetels met eveneens overtollige beenruimte op de goed zittende achterbank. Stuur- en zetelverwarming tot zelfs zitventilatie behoren tot de opties. Business in de front, werkbeest in de back dus.
Voorzien op gewicht
Daarenboven stak SsangYong een hoop tijd in de zogenaamde NVH-waarden (geluid, vibratie en hardheid). Het moet gezegd, ze zijn er behoorlijk in geslaagd dankzij een speciaal ontwikkelde meerlaagse stijve kooi, uitgekiende motorbevestiging, deurdichtingen en hopen isolatie. Rijdt de Musso daardoor als een luxewagen? Niet helemaal. Vooral de stijvere multilink achteras gooit wat roet in het eten. Het is te zeggen, SsangYong anticipeerde op het gewicht van de optionele hardtop (80 kg) en het laadvermogen van maximaal 850 kilogram. Waardoor je met een lege laadbak toch wel een wat drijvende rit krijgt. Hang er dus maar standaard 3 ton aan, een Autofans-top-tip.

Kijk je daar voorbij (of steek je continu de laadbak vol), dan laat de Musso zich nog behoorlijk goed en soepel sturen met een meer dan goede draai-radius in de kleinere straatjes van de stad als het moet. Dit mede door het goed overzicht vanuit de cabine. De standaard/optionele hulpmiddelen zoals sensoren en een achteruitkijkcamera zijn eveneens een meer dan welkome ondersteuning in het vlot manoeuvreren van deze neushoorn.
Nomadenspeelgoed
De Musso is hiervoor altijd uitgerust met een 2.2 dieselmotor met 181 paarden in de stal (ruwweg 100 stuks in neushoorn-equivalent). Voor de rest van de componenten krijg je wel keuze. Standaard een manuele zesbak, optioneel een nieuwe 6-trapsautomaat van Aisin. Standaard achterwielaandrijving, optioneel een 4WD-systeem. Het hele spectrum krijgt 440 Nm te beschikking.

Wij reden alvast de 4WD-versie met automaat en konden de set-up pruimen. Vlot in het verkeer, overtuigend op de onverharde wegen. Met een gezapig trekvermogen op steile grindpaden en boerenwegen in de kruipfunctie en pakken grip met de 4H-functie. Geslaagd nomadenspeelgoed zeg maar.
Onder de marktprijs
Onbekend maakt onbemind. Waardoor SsangYong zoals de onbekende Koreanen van weleer (lees: Kia en Hyundai) naam probeert te maken door kwaliteit en gerief te bieden voor een schappelijke prijs. Niet anders bij deze Musso die gezien de concurrentie met een scherpe prijs neus eerst het peloton in kan vliegen. Zo tikt de instap-Musso 26.260 euro aan, de versie die wij reden met vierwielaandrijving, automaat en alle opties (lees: metaalkleur en veiligheidspack) tikt af op zo'n 42.000 euro.

Prijzen waarmee je geen Ford Ranger, Volkswagen Amarok of Nissan Navara mee naar huis kan nemen. Toch niet met een gelijkaardige uitrusting. Al bieden sommigen van zijn concurrenten wel meer cilinders aan (5 in het geval van Ford, 6 in het geval van de Amarok).
Conclusie
Nee, het luxepaardje van het pick-upgamma is deze Musso niet. Wel een werkpaard met een aangenaam interieur, meer dan degelijke afwerking en straffe snufjes. Allemaal voor een sensibel prijskaartje. Een straffe concurrent voor de gevestigde waarden, zonder twijfel.

Recente reacties
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Als ex-eigenaar van tientallen BMW's, Mercedessen en Audi's kan ik in eer en geweten melden dat de...
Door Kurt Alen 1 dag geleden
Mercedes-AMG C 63 S E Performance geprijsd: dit kost de hybride C-Klasse AMG (2023)
Een AMG zou ik kopen voor de V8 motor . Nu ze overschakelen op een 4 cyl met batterij, gooien ze...
Door Joeri de smet 1 dag geleden
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Fun fact: Het splitsen van de modellen in submerken doet al de ronde sinds de introductie van de...
Door Yvesw 2 dagen geleden
Toyota Yaris krijgt meer hybridekracht na modeljaarupdate (2023)
Waar lees je dat die meer zou verbruiken?
Door Joram 2 dagen geleden