Vraag je aan de gemiddelde autofanaat om een Alfa Romeo te beschrijven, dan vallen al snel steekwoorden zoals ‘passie’, ‘schoonheid’ en ‘sportiviteit’. Klinkt mooi, zou je denken, maar precies daar zouden de Italianen nu van af willen. Kijk even weg, Alfist…
We zullen het maar zeggen: Alfa Romeo bevindt zich al jaren — om niet te zeggen: decennia — in een moeilijke situatie. Terwijl autoliefhebbers alom het merk de hemel in prijzen om zijn fijne rijeigenschappen en zijn sublieme design, wordt Alfa Romeo qua verkoopcijfers links en rechts ingehaald door vaak veel jongere constructeurs. Dat weet ook moederkloek Stellantis, die Alfa Romeo vorig jaar in zijn rangen sloot en het merk daarbij 10 jaar de tijd gaf om zich te bewijzen. Nu komt alvast een eerste hint naar buiten over hoe ze dat gaan doen.
”Minder mannen van middelbare leeftijd”
In een interview met het Britse Autocar heeft Damien Dally, de baas van Alfa Romeo UK, namelijk gezegd dat de constructeur “van een emotioneel naar een rationeel merk” wil evolueren. Dat zouden ze doen om een breder publiek aan te spreken, want voorlopig kopen volgens Dally voornamelijk, en we citeren, “mannen van middelbare leeftijd” Alfa Romeo’s. Om meer aan te spreken bij “gezinnen en vrouwen” — opnieuw: zijn woorden — wil de constructeur sterker gaan inzetten op toegankelijke modellen.
Gooi je lidkaart van de Alfa-club daarom nog niet meteen in de prullenmand, Alfist, want volgens Dally betekent dat niet dat het merk daarom de belangen van zijn huidige doelpubliek helemaal uit het oog gaat verliezen. Zo belooft de topman dat Alfa Romeo nog steeds sportievere modellen zal blijven bouwen, en dat ook sedans als de Giulia altijd deel zullen uitmaken van het gamma. Wat Dally dus zegt, is dat Alfa Romeo daarnaast ook een aanbod aan meer volumegerichte modellen wil gaan uitbouwen om simpelweg meer auto’s aan meer verschillende klanten te verkopen.
Naar elektrische Alfa’s
Die uitspraak is op zich niet helemaal verrassend als we kijken naar de recentste ontwikkelingen binnen Alfa Romeo. Zo onthulden de Italianen eerder dit jaar nog de Tonale, en dat is een in essentie voorwielaangedreven, compacte SUV met hybridetechniek en vermogens die al beginnen vanaf 130 pk. Dat model is dus al een flinke stap verwijderd van de Giulia en Stelvio, die met hun haarscherpe, achterwielaangedreven platform de terugkeer van de écht sportieve Alfa’s inluidden.
Binnen een tweetal jaar zou de constructeur trouwens nog een SUV onder de Tonale willen lanceren, en die gaat waarschijnlijk Brennero heten. Dat belooft dus niet alleen de kleinste Alfa in tijden te worden, maar wordt ook de eerste elektrische auto van het merk. Vanaf 2027 wil Alfa Romeo enkel nog zuiver elektrische auto’s verkopen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen