Autonieuws: Teaser

Elektrische Skoda Elroq laat in cijfers kijken: ruim 560 kilometer rijbereik voor mini-Enyaq

Maak plaats, want de Skoda-showroom verwelkomt straks twee nieuwe EV’s. Zo mag je volgend jaar rekenen op een betaalbare Epiq maar voor het zover is, is het de beurt aan deze Elroq. Die kan je zo’n beetje zien als een Enyaq in compactere vorm… En da’s ook niet het enige dat we al mogen weten!

Skoda is tegenwoordig überpopulair — bijna zo überpopulair dat het übermerk Volkswagen in z’n ondergoed zet — maar op elektrisch vlak hinkt het toch wat achterop. Terwijl ze bij VW namelijk al een complete showroom kunnen vullen met hun ID.-modellen, hebben de Tsjechen voorlopig enkel de Enyaq iV en diens coupéversie. Daar komt echter snel verandering in want vorig jaar beloofde Skoda om tegen 2026 maar liefst zes nieuwe EV’s te onthullen. De eerste daarvan laat nu al flink in zijn kaarten kijken.

Enyaq met ‘Modern Solid’-invloeden

Skoda heeft namelijk een teaser de wereld in gestuurd over zijn aankomende Elroq, en dat is een teaser op z’n Skoda’s. Zo krijgen we de elektrische SUV al vanuit alle hoeken te zien, zij het in een gekke flamingo-camouflage — vraag ons niet waarom. De Tsjechen gaven eerder al eens inkijk in de neus die achter die camouflage schuilt en zo leerden we dat dit de eerste Skoda wordt die mag genieten van de nieuwe ‘Modern Solid’-designtaal. Verder herkennen we echter nog flink wat Enyaq-invloeden in zijn silhouet maar dan een beetje compacter. Deze Elroq kan je namelijk zien als een elektrisch alternatief voor de Karoq — let op de laatste twee letters — terwijl de Enyaq in essentie een Kodiaq zonder verbrandingsmotor wil zijn.

Image
Skoda Elroq teaser 2024

De gelijkenissen met die Enyaq eindigen trouwens niet bij het algemene silhouet want onderhuids gaat deze Elroq zijn MEB-platform delen met zijn grotere broer… En hoe we dat zo zeker weten? Wel, Skoda geeft gewoon al bijna alles over de aandrijflijnen prijs. Zo komt de Elroq er met een enkele elektromotor op de achteras met ofwel 170 pk, ofwel 204 pk ofwel 286 pk. Daarnaast zal er ook een vierwielaangedreven variant zijn met de 299 pk die de Enyaq iV RS voor z’n update had.

Tot 560 kilometer ver

Die vermogens hangen tot op zekere hoogte samen met de accucapaciteit die je kiest en ook daar speelt de Elroq leentjebuur bij de Enyaq. Zo biedt de versie met 170 pk een batterijpakket van 55 kWh — vandaar de naam ‘Elroq 50’ — terwijl het model met 204 pk 63 kWh aan cellen onder de bodem krijgt onder de noemer ‘Elroq 60’. Bovenaan staan dan de ‘Elroq 85’ met 286 pk en de vierwielaangedreven ‘Elroq 85 X’ met 299 pk, die allebei een accu van 82 kWh krijgen. Het verste komt de ‘Elroq 85’, goed voor een rijbereik van meer dan 560 kilometer. Laden gebeurt nadien aan vermogens tot 175 kW, net als bij de top-Enyaq dus.

Image
Skoda Elroq teaser 2024

Ook over hoe Simply Clever de Elroq wordt, kan Skoda de lippen natuurlijk niet op elkaar houden. Reken bijvoorbeeld op 48 liter aan opbergvakken verspreid over de cabine, en op een innovatief netje onderaan de hoedenplank waar je de laadkabel in kan wegstoppen zonder al te veel van je kofferruimte te verliezen. Die kofferruimte wordt trouwens 470 tot 1.580 liter groot waarmee de Elroq een dikke 100 liter moet inboeten ten opzichte van de Enyaq. Moet het echter nog compacter, dan volgt er volgend jaar een elektrische Epiq. Die gaat rond de 25.000 euro kosten maar hoeveel Skoda voor deze Elroq zal vragen, houden ze nog onder de pet tot zijn onthulling in oktober.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen