Autonieuws: Teaser

Elektrische Mercedes GLC laat in cijfers kijken: 260 kilometer snelladen in 10 minuten

Mercedes onthult binnenkort een nieuwe GLC, maar dat wordt niet zomaar een GLC. Voor het eerst zal ook de elektrische versie die naam dragen en met die elektrische versie mocht Mercedes’ CEO al even op pad. Gelukkig voor ons werd dat gefilmd, en gelukkig voor ons kon de topman een paar details niet verzwijgen.

Mercedes gooit zijn EQ-naamgeving langzaam maar zeker overboord. De elektrische G-Klasse heet bijvoorbeeld niet ‘EQG’ maar G 580, de elektrische CLA is gewoon een CLA en de EQV wordt straks vervangen door een VLE enerzijds en een VLS anderzijds. Hetzelfde lot staat de elektrische variant van de GLC te wachten, voorheen nog bekend als de EQC. Zo weten we al langer dat die de naam en de looks van een gewone GLC gaat krijgen maar nu leren we ook meer over wat er onder die looks zal schuilen.

2,4 ton trekken

Mercedes heeft namelijk een filmpje gedeeld waarin de CEO van het merk, Ola Källenius, een paar uitdagingen aangaat met de elektrische GLC. Die auto steekt voor de gelegenheid nog dik in een camouflagepak maar dat weerhoudt de topman niet om er hier en daar wat over te verklappen. Het opmerkelijkste weetje heeft te maken met het snellaadvermogen, dat 320 kW zou bedragen. Daarmee zou de GLC with EQ Technology — zoals de EV gaat heten — 260 kilometer moeten bijladen in 10 minuten. Dat is net niet genoeg om de lichtere, meer aerodynamische CLA te evenaren maar het blijft een indrukwekkend cijfer.

1 electric GLC. 5 challenges. 30 minutes. | CEO Ola Källenius tests the prototype

Daarnaast zien we de GLC in het filmpje ook slalommen waarbij de achterwielen een deel van het stuurwerk voor hun rekening nemen. Dat kan de achteras van de uitgaande GLC ook maar nu kon Mercedes de wielbasis met nog eens 8 centimeter vergroten zonder te moeten inboeten op wendbaarheid. Die grotere wielbasis zorgt dan voor meer passagiersruimte maar ook de kofferruimte wordt niet verkeerd: achterin past 570 liter bagage en de frunk is nog eens 128 liter groot. Tot slot wordt het sleepgewicht in de verf gezet: de elektrische GLC zal tot 2,4 ton kunnen trekken — oftewel een klassieke Mercedes 300 SEL op een aanhangwagen.

Je kan het filmpje hierboven in het artikel bekijken. Voor volledige inkijk in de specificaties van de elektrische GLC is het wachten tot september, wanneer Mercedes hem onthult tijdens de IAA in München.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen