Autonieuws: Varia

Enige Lamborghini Gallardo GTR op SEMA

De Lamborghini Gallardo GTR is een uniek model gebaseerd op de vorige Gallardo met enkele significante aanpassingen van het Amerikaanse 'DP7 Racing'. Het eerste verschil is dat de GTR geen vierwiel- maar een achterwielaandrijving heeft. Tweede wijziging is het opwaarderen van de motor met 50pk tot 570pk. Laatste opvallende upgrade is het koppel, het standaard koppel van 540Nm in de Gallardo werd geboost naar 597Nm in de GTR.

Kracht alleen is niet alles, een lichtere constructie kan zorgen voor een pak meer snelheid. Met andere woorden, de Amerikanen zetten de Gallardo op motorsport-dieet en ze kregen er maarliefst 160 kilogram af! Verdere aanpassingen betreft een nieuw luchtkoelingssysteem, nieuw uitlaatsysteem, Motec ECU, een andere 6-versnellingsbak en natuurlijk het veelvuldig geruik van carbon en alluminium. Dan Pastorini, een ex-NFL speler zal deze Lambo voorstellen op de SEMA show in Las Vegas om zo sponsoring in te zamelen met als doel een volledig seizoen te rijden in de SCCA SPEED World Cup Challenge Series, een Amerikaans kampioenschap met tourisme én GT wagens

Dit zou de enige Lambo GTR zijn in de wereld. Maar niet voor lang, want Lamborghini heeft aangekondigd haar eigen reeks te maken op basis van de Gallardo LP560-4, genaamd: de Blancpain Super Trofeo.

bron: motorauthority

Hier nog even de cijfers:

DP7 Racing Gallardo GTR
TECHNICAL SPECIFICATIONS

VEHICLE TYPE
Mid-engine, rear-wheel-drive, 2-door coupe based on 2008 Lamborghini Gallardo chassis built to SCCA World Challenge GT specs.

Engine: 90° V-10 aluminum block & heads
Bore x Stroke: 82.5 x 92.8 mm
Displacement: 4960cc
Compression ratio: 12.5:1
Valve gear: Chain-driven double overhead cam, 4-valve per cylinder, solid lifters
Power: 570 hp @ 7800 rpm
Torque: 450 lb-ft @ 5800 rpm
Max. rpm: 8200 rpm
Oil system: dry-sump lubrication, oil cooler
Intake system: ram air with individual throttles
Exhaust system: Hedman Hustler Hedders equal length primary, 5-into-1 with x-pipe, rear center exit
Engine management: Motec

DRIVETRAIN
Gearbox: Hollinger sequential 6-speed dog engagement sensor controlled no-lift shift, single-mass flywheel with triple-disk clutch
Differential: Adjustable clutch type LSD Adjustable gear ratios and final drive ratio

BODYWORK
Aluminum body
Adjustable Carbon fiber multi-element rear wing
Carbon fiber hood, trunk lid, bumpers & fenders

CHASSIS AND SAFETY
Integrated tubular space frame (FIA Art.253 STD) optimized stock chassis as stress member, bonded carbon aluminum honeycomb panels for added driver safety

Front & rear sub-frame braces
Adjustable suspension geometry
6-point seat belt, HANS safety system

SUSPENSION
Front: double a-arms with coil over shock, adjustable anti-roll bar
Rear: double a-arms with coil over shock, adjustable anti-roll bar
Shocks: Dynamics DSSV 4-way adjustable with separate low and high speed compression / rebound control
Adjustable anti-dive, anti-squat, roll center, camber, caster, ride height and track
Steering: rack-and-pinion with electric power assist and adjustable bump steer

WHEELS AND TIRES
Front: CCW aluminum racing wheels 12" x 18"
Rear: 14" x 18" with TOYO Tires
Brakes
Front: 6-piston Performance Friction brake caliper, internally vented 380mm disks
Rear: 4-piston Performance Friction brake caliper, internally vented 355mm disks
In-car adjustable F/R brake bias

DIMENSIONS
Wheelbase: 100.7"
Track F/R: 1622/1592 mm
Weight: 2800 lbs

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen