Autonieuws: Varia

Wat is er mis met dieselkracht?

Sinds BMW gisteren de X5 M50d met 381 pk terug de wereld insmeet rees op de redactie weer de vraag waarom je überhaupt nog een wagen op benzine zou kopen. Allemaal aan de diesel, of toch nog liever de geur van benzine...

Zeemzoete dieselmotoren zijn al lang geen utopie meer. Het gaat zo ver dat je stilaan de vraag kan stellen of je nog benzine wil tanken aan het - toch nog steeds genaamde - benzinestation.

Automatiserende roet

Mede dankzij de steeds betere automaten in wagens kan je met dieselmotoren heerlijk op het koppel rijden. Voet neerzetten en je glijdt op een trein van koppel naar de horizon, zonder schokken en bokken. Tel daar de steeds betere isolatie bij op en je beseft niet eens meer dat je met een ongeraffineerdere dieselslikkende motor op weg bent.

Turbo Turbo

Neem het niet van ons aan. Rij zelf eens met de 350 CDI motor van Mercedes of de M50d motor van BMW. Zelfs de 35d van BMW is een heerlijk blok om te rijden.

Bij diesels is er echter één verplichting. Groter blok en meer turbo's is altijd beter. Een viercilinder diesel zal nooit diezelfde shwung hebben als een V6, V8 of zes-in-lijn diesel. Daartegenover kan een viercilinder benzine al wel voor hopen plezier zorgen.

Zuinige krachtpatsers

Waar vroeger diesel synoniem was voor zuinigheid en benzine voor prestaties zijn beide motoren toch dichter naar elkaar gekropen. Vooral in het voordeel van de Diesel. Want waar die nog steeds zuinig is, levert hij tegenwoordig ook geweldige prestaties - dankzij de overvloed aan koppel.

Benzinemotoren daarentegen zijn nog steeds in staat om waanzinnige prestaties te halen, maar echt zuinig zijn ze bijna nooit. Zeker niets als je prestaties tussen diesels en benzines gaat vergelijken. Uiteraard hoort een heerlijk schreeuwende benzinemotor thuis in een supercar, maar alles daarbuiten...

Wat vinden jullie, weg met benzine en allemaal aan de dieselkracht? Of blijft het vuil goedje uit jullie garage?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen