Autonieuws: Varia

Roest: deze nieuwe modellen zijn meest roestgevoelig

Uit een Zweeds onderzoek blijkt dat de roestduivel nog helemaal niet verdwenen is uit autoland. Integendeel, roest is opnieuw aan een opmars bezig en dat is niet alleen te zien op autokerkhoven.

Verzinkte koetswerken en plastic onderdelen zorgden er in de jaren 90 voor dat roest een probleem van oudere auto's werd. Wie een auto uit de jaren 80 of ouder heeft, weet dat het al eens kan gebeuren dat uitlaat of deurpaneel plots afbreekt vanwege roest. Nieuw is echter een Zweeds rapport dat het Duitse Autobild kon inkijken. Dat rapport maakt gewag van roestgevoeligheid van recente modellen, met een sterrenbeoordeling erbij. Vijf sterren voor een perfecte roestwering, minder vergaat het diegene met slechts twee sterren.

niet wie je denkt

Het valt op dat de Duitse premiummerken hun roestpreventie goed voor mekaar hebben en dat de wagens die doorgaans bekend een mindere reputatie hebben op vlak van elektronica - de Fransen dus - ook goed scoren, op de C4 Cactus na dan. Daarentegen blijken de Japanners, die we meestal als 'betrouwbaar' aanduiden' helemaal niet zo goed kunnen winnen tegen de roestduivel.

Het rapport handelt over een kleine 40 modellen, die allen een rangschikking kregen. Hoe die er uit ziet, zie je hieronder.

5 Sterren: Audi A8, Audi A6, Mercedes S-Klasse, Renault Espace

4 Sterren: Audi A4, BMW 1 Serie, Lexus LS 500h, Mercedes A-Klasse, Opel Insignia Country Tourer, Renault Megane ST, Seat Arona, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Volkswagen Tiguan

3 Sterren: Citroën C3 Aircross, Dacia Duster, Hyundai i30 SW, Hyundai Ioniq Electric, Jeep Compass, Kia Ceed, Opel Grandland X, Peugeot 308 SW, Skoda Karoq, Volvo V60, Volvo XC40, Volkswagen T-Roc

2 Sterren: Citroën C4 Cactus, Ford Ecosport, Ford Focus, Ford S-Max, Honda Civic, Kia Stonic, Nissan Leaf, Nissan Qashqai, Subaru XV

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen